OVH - spłonęła serwerownia w Strasburgu. Strony internetowe mogą nie działać
OVH, jeden z największych dostawców usług hostingowych, ma problemy. Spłonęła ich serwerownia w Strasburgu. To oznacza ograniczenia w dostępie do stron, które korzystają z OVH. O problemach mówią m.in.: Bonito i Allegro.
Serwerownia SBG2 spłonęła doszczętnie. Serwerownia SGB1 jest częściowo zniszczona (szczegóły nie są znane), bloki SBG3 i SBG4 są bezpieczne, ale odcięto do nich dostęp prądu - napisał na Twitterze szef firmy, Michel Paulin. Pożar został ugaszony, nie ma ofiar. Co oznaczają dla internautów pożar w jednym z centrum danych OVH?
Należy spodziewać się problemów u usługodawców, którzy korzystali z uszkodzonych serwerów OVH. Szef firmy po poinformowaniu o pożarze napisał, że poszkodowani powinni wprowadzić w życie plan awaryjny, korzystając z ewentualnej kopii zapasowej. Co jeśli jednak jej nie posiadają? Pozostaje czekać na reaktywację pozostałych serwerowni w Strasburgu. Wstępne informacje wskazują, że nie nastąpi to jednak dzisiaj.
Eksperci z serwisu Niebezpiecznik.pl sugeruję, że pożar w centrum danych nie powinien mieć dużego wpływu na usługi kluczowe dla polskich internautów, ale nie obędzie się bez komplikacji. Nigdy nie ma jednak pewności, że strona czy aplikacja, z której korzystamy, nie była ulokowana właśnie w strasburskich serwerowniach. Problemy mają m.in. niektóre ze stron internetowych polskiej Ekstraklasy. Również niektórzy sprzedający produkty na Allegro mogą mieć problemy, jeśli korzystają z narzędzia BaseLinker. Z problemami mierzyła się Furgonetka.pl. Nie działają prawidłowo serwisy Katolickiej Agencji Informacyjnej.
Pożar w centrum danych OVH w Strasburgu
O godzinie 00:47 w środę, 10 marca 2021 r., w jednym z 4 centrów danych OVH w Strasburgu – w SBG2 wybuchł pożar. O 2:54 w nocy teren SBG2 został odizolowany, a cały teren zamknięty ze względów bezpieczeństwa. Do 4:09 kiedy straż pożarna opanowała ogień, pożar zdążył już zniszczyć SBG2 i stanowił poważne zagrożenie dla pobliskich centrów danych. Uszkodzenia odbiły się negatywnie na działaniu niektórych serwisów i usług, także w Polsce
W sieciach społecznościowych pojawiają się informacje od mniejszych polskich stron internetowych oraz blogów, które korzystały z usług OVH z serwerami w Strasburgu.Wiadomo, że problemy miała internetowa księgarnia Bonito, strona wróciła do sieci, wszystko ma działać poprawnie, nie było się jednak bez komplikacji. "Utraciliśmy część waszych wiadomości e-mail, zwłaszcza tych, które były wysyłane wczoraj wieczorem przed wybuchem pożaru oraz są wysyłane teraz" - czytamy w informacji umieszczonej na Facebooku.
Awaria dotknęła firmy z innych krajów, twórców dodatków do WordPressa, firmę WPRocket, twórców internetowego narzędzia graficznego Imagify, a także studia odpowiedzialne za gry "Rust" oraz "Truck Simulator".Francuska OVH jest globalnym dostawcą usług w chmurze. Grupa zarządza 30 centrami danych w 12 lokalizacjach na 4 kontynentach. Produkuje własne serwery, buduje centra danych i wdraża globalną sieć światłowodową, co pozwala osiągać maksymalną wydajność. Firma została założona w 1999 roku w Paryżu.
Oficjalny komentarz firmy oraz chronologia wydarzeń:
"O godzinie 00:47 w środę, 10 marca 2021 r., w jednym z naszych czterech centrów danych w Strasburgu - w SBG2 wybuchł pożar. Nie był to budynek klasyfikowany jako obiekt Seveso, nie znajdywały się tam żadne substancje niebezpieczne. Strażacy jednak interweniowali natychmiast, aby chronić naszych pracowników i zapobiec rozprzestrzenianiu się ognia.
O 2:54 w nocy teren SBG2 został odizolowany, a cały teren zamknięty ze względów bezpieczeństwa. Do 4:09 kiedy straż pożarna opanowała ogień, pożar zdążył już zniszczyć SBG2 i stanowił poważne zagrożenie dla pobliskich centrów danych. Od godziny 5:30, ze względów bezpieczeństwa, teren dotknięty pożarem jest niedostępny także dla naszych zespołów. Sytuacja została już jednak całkowicie opanowana. Odczuwamy ulgę, że nikt nie odniósł obrażeń, ani spośród naszych pracowników, ani spośród strażaków i służb prefektury. Dziękujemy wszystkim za wzorową mobilizację.
Dzięki naszym 15 centrom danych w Europie zespoły techniczne i sprzedażowe OVHcloud angażują się we wspieranie naszych klientów, wdrażanie adekwatnych rozwiązań i łagodzenie skutków niedostępności centrum danych w Strasburgu. Naszą misją jest niezmiennie zapewnianie klientom najwyższej jakości usług wspierających ich działalność. Wiemy jak bardzo to dla nich ważne. Szczerze przepraszamy za utrudnienia spowodowane przez ten pożar.
Obecnie trwa ocena skutków wydarzenia, tak abyśmy mogli w możliwie najbardziej przejrzysty sposób informować o postępach czynności sprawdzających i wdrażaniu rozwiązań naprawczych. Wszystkie nasze kanały komunikacyjne, począwszy od naszej platformy śledzenia incydentów (travaux.ovh.com), pozostają dostępne, aby mogli państwo być na bieżąco informowani o rozwoju sytuacji."