Debiut nowej generacji potężnych kart graficznych z rodziny Turing od Nvidii
Właśnie doczekaliśmy się oficjalnego debiutu nowej generacji GPU od Nvidii. W trakcie konferencji na Siggraph 2018 producent zapowiedział pierwsze karty wyposażone w układy graficzne Turing.
Nie są to jednak modele GeForce przeznaczone dla graczy, ale profesjonalne grafiki z serii Quadro. Zieloni zapowiedzieli trzy nowe karty: Quadro RTX 8000, RTX 6000 oraz RTX 5000 i warto tu zwrócić przede wszystkim uwagę na oznaczenie RTX w nazwie, które odwołuje się do technologii śledzenia promieni (ray-tracing) Nvidia RTX. Ta stanowić ma duży przełom w zakresie grafiki komputerowej renderowanej w czasie rzeczywistym. Jest to bowiem technika generowania fotorealistycznych obrazów scen trójwymiarowych, bazująca na analizowaniu tylko tych promieni światła, które trafiają bezpośrednio do obserwatora.
W naturze fotony światła odbijają się od różnych obiektów zanim trafią do naszych oczu, ale śledzenie promieni odwraca ten proces, wysyłając miliony promieni na zewnątrz z kamery do sceny przed nami. Kiedy te trafią na jakiś przedmiot, sprawdzają jego właściwości, jak również źródła światła wokół niego i następnie kalkują dokładny kolor piksela na ekranie. Nowa seria Quadro RTX to pierwsze karty zapewniające pełne wsparcie dla ray-tracingu RTX, ale spodziewać można się, że obsługa dla tej technologii znajdzie się także w zbliżających się dużymi krokami nowych modelach dla graczy, ponieważ ostatnie przecieki sugerowały, że te nazywać będą się GeForce RTX 2080 i GeForce RTX 2070.
Następca Pascala pozwala na symulowanie świata fizycznego sześciokrotnie szybciej od poprzednika i technologia śledzenia promieni jest w tym przypadku napędzana przez rodzaj rdzeni Real-time Ray Tracing (RTRT), które wykorzystywane są do akceleracji obliczeń determinujących jak światło i dźwięk wchodzą w interakcję z trójwymiarową przestrzenią. Turing oferuje 25x wzrost wydajności w ray-tracingu renderowanym w czasie rzeczywistym względem Pascala, ponieważ nowe układy potrafią wykonywać te kalkulacje z prędkością do 10 GigaRayów na sekundę. Zdaniem prezesa firmy, Jen-Hsuna, jest to ich największe osiągnięcie od wprowadzenia rdzeni CUDA 10 lat temu.
Tym samym wykorzystywane w serii Quadro RTX GPU składają się z rdzeni Streaming Multiprocessor odpowiedzialnych za moc obliczeniową i shading, rdzeni Real Time Raytracing (RTRT) do śledzenia promieni, rdzeni Tensor do głębokiego uczenia i sztucznej inteligencji, subsystemu wideo , który zapewnia dekodowanie i kodowanie 8K HEVC, podsystemu pamięci GDDR6 (16 Gb układy Samsunga o prędkości 14 Gb/s) z 384-bitową szyną, interfejsu NVLink pozwalającego na dzielenie pamięci i zapewniającego transfer 100GB/s, systemu wyjść wideo dla 4 wyświetlaczy oraz złącza VirtualLink dla przyszłych systemów VR i AR (pozwala podłączyć je za pomocą pojedynczego kabla USB typu C).
Model
Pamięć
Pamięć w NVLink
Ray-tracing
rdzenie CUDA
rdzenie Tensor
Quadro RTX 8000
48GB
96GB
10 GRays/s
4608
576
Quadro RTX 6000
24GB
48GB
10 GRays/s
4608
576
Quadro RTX 5000
16GB
32GB
6 GRays/s
3072
384
Specyfikację wszystkich 3 modeli możecie porównać w powyższej tabeli, a warto dodać, że moc obliczeniowa Quadro RTX 8000 sięga aż 16 TFLOPsów, a spodziewać mamy się też przepustowości pamięci na poziomie 672 Gb/s (przy taktowaniu w trybie Boost na poziomie 1,75 GHz). Wiadomo również, że Quadro RTX 8000 i 6000 wykorzystują GPU Turing o powierzchni aż 754 mm2, który składa się z aż 16,8 miliarda tranzystorów (najmocniejsza wersja Pascala mierzyła 471 mm2 i oferowała 11,8 miliarda tranzystorów, ale Volta mierzyła 815 mm2 i składała się z 21,1 mld tranzystorów).
Karty Quadro RTX 5000, RTX 6000 i RTX 8000 trafią do sprzedaży w czwartym kwartale tego roku i wyceniono je odpowiednio na 2300 USD, 6300 USD i 10000 USD. Nvidia zasugerowała również, że 20 sierpnia doczekamy się w końcu zapowiedzi nowej generacji GeForce’ów, a poniżej możecie zobaczyć ich pierwszy teaser.
Źródło: GeekWeek.pl/Nvidia