Poczta Polska obsłuży lotnisko w Poznaniu. Będzie kontrolować pasażerów i bagaże
Poczta Polska większości osób kojarzy się z czerwonymi skrzynkami, listonoszami oraz perypetiami związanymi z rozmaitymi usługami pocztowymi. Jednak instytucja posiada też Centrum Poczta Polska Ochrona. To właśnie CPPO wygrało nowy przetarg na ochronę lotniska w Poznaniu. Pracownicy instytucji będą zajmować się kontrolą i odprawą bagaży oraz pasażerów. Reakcje Polaków na te wieści są różne. Pojawiają się m.in. komentarze o awizo zamiast bagażu.
Poczta Polska wystosowała komunikat, w którym podano informację, że Centrum Poczta Polska Ochrona (CPPO) wygrało przetarg na ochronę Międzynarodowego Portu Lotniczego Ławica w Poznaniu. Oznacza to, że CPPO będzie teraz zajmowało się na poznańskim lotnisku kontrolą pasażerów i bagaży.
Poczta Polska skontroluje pasażerów
Wybór Poczty Polskiej do prowadzenia odprawy na poznańskim lotnisku miał wiązać się z wysokimi kwalifikacjami pracowników i standardami zatrudnienia.
- Osoby dedykowane do obsługi lotniska posiadają dodatkowo uprawnienia Operatora Kontroli Bezpieczeństwa nadawane decyzją Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego po zdanym egzaminie poprzedzonym dwutygodniowym szkoleniem. Dodatkowo każdy z nich przechodzi szkolenie z rozpoznawania materiałów i przedmiotów niebezpiecznych, których transport jest zabroniony — przekazał rzecznik w komunikacie.
Pracownicy Centrum Poczta Polska Ochrona będą odpowiadać na poznańskim lotnisku za zapewnienie bezpieczeństwa, niedopuszczanie do transportu osób, przedmiotów, urządzeń i materiałó zagrażających mieniu i życiu, a także pasażerów i sprzętów umożliwiających akty terroru.
Kontrola bagażu na lotnisku w Poznaniu
Lotnisko w Poznaniu to jedno z największych takich punktów w Polsce, co roku obsługuje niemal 3 miliony pasażerów.
- Obszar bezpieczeństwa portów lotniczych, oprócz cash processingu i logistyki gotówki jest jednym z istotnych części przychodów Centrum Poczta Polska Ochrona. Myślę, że sytuacja, jaką mieliśmy na przełomie lutego i marca 2022 r. (konflikt zbrojny na Ukrainie) pokazała, że w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych rola Poczty Polskiej, jak również i samego CPPO ma ogromne znaczenie - powiedział Wiesław Włodek, wiceprezes Poczty Polskiej.
Poczta Polska prowadziła już takie kontrole
Choć Poczta Polska ma już na swoim koncie pracę przy kontroli bezpieczeństwa i dostępu na lotniskach, internauci sceptycznie podchodzą do przetargu. "W miejscu docelowym pasażer dostanie awizo zamiast bagażu" - piszą w komentarzach w sieci.
Kilka lat temu instytucja wygrała już np. przetarg na świadczenie takich usług w Międzynarodowym Porcie Lotniczym "Katowice" im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach. Wówczas oferta Operatora Pocztowego okazała się najkorzystniejsza i kontrakt podpisano na 4 lata. Jego wartość wynosiła wtedy ponad 30 milionów złotych.
- Klienci kojarzą Pocztę Polskę przede wszystkim z listami i paczkami. Tymczasem jesteśmy też liderem w sektorze ochrony. Nasi pracownicy obsługują logistykę gotówki na terenie całej Polski. Naszym atutem jest doświadczenie, zaufanie i pełen profesjonalizm - mówił wówczas jeden z członków Zarządu Poczty Polskiej.
Centrum Poczta Polska Ochrona zatrudnia ok. 3 150 pracowników, posiada 36 Centrów Obsługi Gotówki i flotę ponad 400 specjalistycznych pojazdów. Instytucja organizuje także szkolenia z zakresu Ochrony Lotnictwa Cywilnego.