Kosmos

Duże pokłady łatwo dostępnego lodu na Marsie

Sonda Mars Reconnaissance Orbiter odkryła imponujące podziemne złoża lodu pod marsjańską równiną Utopia Planitia. Jest tam więcej wody niż w Jeziorze Górnym, największym z kompleksu pięciu Wielkich Jezior Ameryki Północnej.

Korzystając w włoskiego instrumentu SHARAD (Shallow Radar), sonda oceniła, że lód zgromadzony na Marsie ma 80-170 m grubości i jest ukryty pod 10-metrową warstwą gleby. Wyniki zostały opublikowane w "Geophysical Research Letters".

Pod równiną Utopia Planitia znajduje się mniej niż 1 proc. całej wody zgromadzonej na Marsie. Fakt jej obfitości w jednym miejscu i dostępności w średnich szerokościach areograficznych, czyni tego obszar idealnym miejscem do rozpoczęcia badań naukowych.

- Depozyt wody jest prawdopodobnie łatwiej dostępny niż większość lodu ukrytego na Marsie, bo znajduje się na stosunkowo niskich szerokościach areograficznych i leży na płaskiej, gładkiej powierzchni, gdzie bez problemu wylądowałby statek kosmiczny - powiedział Jak Holt z Uniwersytetu Teksańskiego w Austin.

Utopia Planitia to obszar większy od stanu Nowy Meksyk, o średnicy ok. 3300 km. Utworzenie tak dużego zbiornika wodnego na stosunkowo małej szerokości jest wynikiem nieprawidłowego zachowania osi Marsa.

- Wiemy, że młody Mars miał wystarczająco dużo wody w stanie ciekłym do stworzenia systemu jezior i rzek na powierzchni. Co się z nią stało? Wiele z niej opuściła planetę do szczytowych warstw atmosfery. Ale jest też duża ilość wody, która obecnie jest ukryta pod powierzchnią gleby. Chcemy się więcej o niej dowiedzieć - powiedział Leslie Tamppari z NASA Jet Propulsion Laboratory.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Mars | lód | woda na Marsie | Czerwona planeta