Medycyna przyszłości

Bakterie sprzyjają zakażeniom HIV

Naukowcy odkryli, że bakterie pochwy odgrywają kluczową rolę w heteroseksualnej transmisji wirusa HIV. To ważna informacja, dzięki której będzie możliwa skuteczniejsza walka z tym groźnym wirusem.

Podobnie jak w jamie ustnej czy jelitach, nabłonek pochwy jest zamieszkiwany przez bakterie. Zdrowy ekosystem pochwy jest zdominowany przez bakterie z rodzaju Lactobacillus, ale gdy pojawia się stan zapalny, mogą pojawiać się inne mikroby. Bakterie konkurują ze sobą o składniki odżywcze, co może prowadzić do poważnych skutków zdrowotnych.

Uczeni odkryli, że kobiety z wysokim stężeniem bakterii Prevotella bivia są prawie 20 razy bardziej narażone na zakażenie wirusem HIV podczas stosunku płciowego. Mechanizm ten został zidentyfikowany jako powodujący stan zapalny pochwy, co z kolei powoduje uwolnienie liposacharydów (LPS), które sprzyjają zakażeniom HIV. W innym badaniu wykazano, że to bakterie Gardnerella vaginalis pośrednio przyczyniają się do rozprzestrzeniania wirusa HIV.

- Zmniejszenie nowych zakażeń HIV wśród młodych kobiet jest jednym z największych wyzwań w południowej Afryce. Na podstawie naszych wyników, kombinacji technik opartych na dowodach naukowych i licznych obserwacji, jesteśmy w stanie stwierdzić, że skuteczne leczenie zakażeń bakteryjnych może być kluczowe w prewencji HIV - powiedział prof. Salim Abdool-Karm z badającego HIV ośrodka CAPRISA.

Oba wymienione gatunki bakterii czynią środowisko pochwy bardziej zasadowe, więc bez problemu można je wykryć przy pomocy standardowych testów.

Dowiedz się więcej na temat: wirus hiv | AIDS | bakterie