Zagadki przyrody

Naukowcy odkryli żabę, która wygląda jak kret

W górskim paśmie Ghat Zachodnich naukowcy odkryli nowy gatunek żaby purpurowej. To prawdopodobnie najdziwniejsze tego typu zwierzę na świecie.

Żaba została nazwana żabą purpurową Bhupathy (Nasikabatrachus bhupathi) od słynnego indyjskiego herpetologa dr Bhupathy Subramaniama, który ześlizgnął się z półki skalnej po dokonaniu odkrycia w 2014 r. Nowo odkryty gatunek żaby został opisany w czasopiśmie "Alytes".

Płaz charakteryzuje się gładką, szarą skórą pokrytą wzorem purpurowego marmurku, małymi oczami i dziwnym, nieco "świńskim" pyskiem. Naukowcy zauważyli także, że grube przedramiona żaby mają "ograniczony zakres ruchu".

Żaba żyje tylko w trzech sezonowych strumieniach w Ghatach Zachodnich, które biegną wzdłuż zachodniego wybrzeża Indii. Zwierzę większość czasu spędza pod ziemią i to właśnie z tego powodu wyglądem przypomina kreta.

Nowo odkryty gatunek jest ściśle związany z innym gatunkiem żaby purpurowej odkrytym w 2003 r., znanym jako Nasikabatrachus sahyadrensis. Choć oba należą do rodzaju Nasikabatrachus, dowody DNA wskazują, że są to dwa różne gatunki.

Dowiedz się więcej na temat: biologia | zwierzęta | Żaba | płazy | nowy gatunek