Zagadki przyrody

Odkryto nowy gatunek gigantycznej skolopendry

Naukowcy z Japonii odkryli nowy gatunek parecznika, który żyje w strumieniach rzek i atakuje słodkowodne krewetki w poszukiwaniu pożywienia. Stworzenie ma ok. 20 cm długości, a jego ciało ma kolor jadeitu. Jest to największy znany parecznik na Tajwanie i w Japonii.

Odkrycia dokonali naukowcy z Hosei University i Tokyo Metropolitan University po doniesieniach o skolopendrze, która atakowała słodkowodne krewetki w rzekach archipelagu Ryukyu. Po zebraniu próbek tego stworzenia, badacze wykorzystali testy genetyczne, aby potwierdzić, że jest to nowy gatunek parecznika.

Owad został nazwany Scolopendra alcyona Tsukamoto & Shimano na cześć Alkione, córki Eola, postaci z mitologii greckiej, którą Zeus zamienił w zimorodka. Podobnie, gatunek ten otrzymał japońską nazwę ryujin-ômukade po wywodzącemu się z mitologii bogu smoków, który cierpiał z powodu skolopendry, która wpełzła mu do ucha.

Ta szczególna odmiana gigantycznego parecznika lubi przebywać w pobliżu strumieni, gdzie poluje na pożywienie w słodkiej wodzie. W związku z tym ryujin-ômukade jest trzecią znaną na świecie tego typu skolopendrą i pierwszą odkrytą w Japonii od 143 lat - przy czym należy oczywiście pamiętać, że istnieje około 100 różnych gatunków organizmów z rodzaju Scolopendra.

Naukowcy zauważają, że ta szczególna płazokształtna stonoga żyje w środowiskach leśnych w pobliżu strumieni, gdzie nie ma ludzi, a mimo to gatunek ten jest prawdopodobnie zagrożony. Podjęte zostaną wysiłki w celu ochrony środowiska nowo odkrytej skolopendry.

Dowiedz się więcej na temat: owady | biologia