Kosmos

Posłuchaj dźwięków ze wstrząsów gwiazd

Po raz pierwszy w historii naukowcy zbadali wewnętrzne fale dźwiękowe wytwarzane podczas wstrząsów gwiazd.

Wstrząs gwiazdy to gwałtowny wstrząs lub drżenie, które występuje na powierzchni gwiazdy lub blisko niej, zwłaszcza podczas jej zapaści. Fale dźwiękowe emitowane podczas tych procesów dają nam nowy wgląd w badania wszechświata.

- Podobnie jak sejsmologowie wykorzystują trzęsienia ziemi do lepszego zrozumienia wnętrza naszej planety, używamy wstrząsów gwiazd do poznania ich natury. Nasze badania dostarczają pierwszych dowodów na to, że takie podejście jest ważnym sposobem na poznanie procesów, które miały miejsce miliardy lat temu, blisko Wielkiego Wybuchu - powiedział Dennis Stello, jeden z uczonych z Uniwersytetu Nowej Południowej Walii (UNSW) w Australii.

Dźwięki pochodzące z wstrząsów gwiazd można posłuchać tutaj.

Dźwięki pochodzą z badania 48 czerwonych olbrzymów z dwóch starożytnych gromad gwiazd w Drodze Mlecznej. Pierwsza z nich uformowała się ponad 2 mld lat temu, a druga ponad 8 mld lat temu. Nasłuchiwanie dźwięków, które wydają tego typu obiekty to nowe podejście w badaniu gwiazd. Wykorzystując Kosmiczny Teleskop Keplera astronomowie przez cztery lata badali wstrząsy gwiazd i ich oscylacje. W ten sposób odkryli, że ich rotacja jest zbliżona do 70 proc. gwiazd.

Wyniki badań zostały opublikowane w "Nature Astronomy".

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | gwiazdy | Kepler