Kosmos

Tajemnice pochodzenia tlenu z komety 67P

Sonda Rosetta odkryła na komecie 67P duże ilości tlenu cząsteczkowego. Początkowo naukowcy sądzili, że powstały one na na powierzchni obiektu, ale najnowsze analizy wskazują, że pochodzą prawdopodobnie z wnętrza komety.

Pierwotna hipoteza zakładała, że gdy promieniowanie jonizujące bombardowało powierzchnię komety, było w stanie uwolnić tlen z cząsteczek tworzących kometę. Uczeni porównali obserwacje Rosetty z innymi modelami i odkryli, że zaproponowany mechanizm jonów nie wyjaśnia w wystarczający sposób pochodzenia tlenu. Na 67P jest za dużo tlenu, by można było wytłumaczyć jego naturę poprzez teorię jonów.

- Pierwsze wykrycie tlenu cząsteczkowego na 67P było zaskakujące, jak i ekscytujące. Przetestowaliśmy nową teorię powierzchniowego wytwarzania tlenu cząsteczkowego, wykorzystując obserwacje jonów. Odkryliśmy, że ilość obecnych jonów nie może wytworzyć wystarczającej ilości tlenu cząsteczkowego - powiedział Kevin Heritier z Imperial College w Londynie.

Astronomowie mają dowody na występowanie obfitego tlenu cząsteczkowego w gigantycznych obłokach, z których powstał Układ Słoneczny. W tym scenariuszu tlen zamarzły na drobnych ziarnach pyłu, które ostatecznie ulokowałyby się na obiektach takich jak 67P.

- Generowanie tlenu molekularnego może zachodzić na powierzchni 67P, ale większość obecnych cząsteczek nie jest tak wytwarzana i pochodzi z wnętrza komety - dodała dr Marina Galand, współautorka badań.

Kometa 67P była badana przez sondę Rosetta przez dwa lata - od sierpnia 2014 r. do września 2016 r.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | kometa 67P | Sonda kosmiczna