Pierwsza automatyczna lokomotywa towarowa w Europie. Testy w Niemczech
W trakcie specjalnego pokazu w Kolonii została zaprezentowana pierwsza automatyczna lokomotywa towarowa w Europie. Pojazd jest wspólnym projektem DB Cargo, Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) oraz firm Hitachi i Remoot. Lokomotywa będzie testowana ze składami towarowymi.

Automatyzacja postępuje i obejmuje także kolej. Powstają kolejne projekty, które mają na celu zautomatyzowanie pociągów. Ciekawy pojazd rozwijany jest w Niemczech. Jest to specjalna lokomotywa automatyczna, która w przyszłości ma być wykorzystywana do obsługi składów towarowych.
Automatyczna lokomotywa kolejowa DB Cargo pierwszą taką w Europie
Projekt zaprezentowano w niemieckiej Kolonii w zeszłym tygodniu. Jest to pierwsza automatyczna lokomotywa towarowa w Europie, która integruje systemy ATO i RTO. Przyszłościowy pojazd jest wspólnym przedsięwzięciem DB Cargo, Niemieckiego Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) oraz firm Hitachi i Remoot.
Tak, zgadza się. DLR to taka niemiecka "NASA". Projekt został wsparty przez Federalne Ministerstwo Transportu (BMV). W tym celu przeznaczono na rozwój 19 mln euro. Niemcy chcą sprawdzić tego typu rozwiązania w połączeniu ze składami towarowymi i wierzą, że pozwoli to w przyszłości na zwiększenie wydajności kolejowego transportu cargo.
Zautomatyzowane, samojezdne lokomotywy wykorzystują tory wydajniej – zwiększając w ten sposób przepustowość i poprawiając jakość transportu towarowego na kolei. Premiera tej zautomatyzowanej lokomotywy na stacji rozrządowej Kolonia-Gremberg jest ważnym krokiem dla przyszłości europejskiego transportu towarowego koleją
"Przeniesienie transportu towarowego na kolej jest największą i najskuteczniejszą dźwignią redukcji emisji CO2 i odciążenia naszych dróg" - dodaje dr Sigrid Nikutta.
Testy automatycznej lokomotywy ze składami towarowymi potrwają rok
DB Cargo zaplanowało długi okres pilotażowy dla testowanego pojazdu. Automatyczna lokomotywa będzie sprawdzana w akcji w połączeniu ze składami towarowymi. Ma to potrwać rok, a start zaplanowano na październik br. Testy mają odbywać się na holenderskiej trasie Betuwe (łączącej Rotterdam z Niemcami).
Pojazd wyposażono w wiele nowoczesnych rozwiązań. Lokomotywa z systemami ATO będzie w stanie wykonać wiele manewrów samodzielnie. Dotyczy to hamowania, przyspieszania czy zatrzymywania. Oczywiście na pokładzie będzie maszynista, który ma być wspomagany przez dodatkowy zespół centralny. W trakcie programu pilotażowego lokomotywa ma jeździć z różnymi typami wagonów.