Ważne odkrycie dotyczące Marsa - chodzi o wodę

​Naukowcy już od dawna wiedzą, że Mars kiedyś był podobny do młodej Ziemi. Liczne powodzie rzeźbiły krajobraz Czerwonej Planety i sprawiły, że wygląda tak, jak teraz.

Kiedyś na Marsie było sporo wody, a powodzie rodzące się z przelewających się jezior wypełniających kratery na powierzchni planety były znacznie częstsze niż nam się wydawało.

- Jeśli pomyślimy o tym, jak osady były przemieszczane w poprzek krajobrazu na starożytnym Marsie, powodzie spowodowane przepełnieniem jezior były naprawdę ważnym procesem w skali globalnej. To trochę zaskakujące, ponieważ przez długi czas myśleliśmy o nich jak o jednorazowych anomaliach - powiedział Tim Goudge, geolog z Uniwersytetu Teksańskiego w Austin.

Na Marsie jest sporo kraterów, a na Ziemi nie - skąd taka rozbieżność? To dlatego, że erozja i aktywność tektoniczna wygładziły wiele ziemskich kraterów uderzeniowych - w rezultacie profile powierzchni obu planet są zupełnie różne.  Naukowcy wiedzą, że w przeszłości liczne kratery marsjańskie były wypełnione wodą.

Zespół Goudge'a postanowił przyjrzeć się 262 zniszczonym kraterom i temu, jak wpłynęły one na powierzchnię Marsa. Dzięki zdjęciom satelitarnym Czerwonej Planety można stworzyć mapy dolin rzecznych. Naukowcy podzielili je na dwie kategorie: te połączone z wyrwą w kraterze oraz te, które powstawały z dala od kraterów, wskazując na powolny proces formowania.

Obliczono objętość wyerodowanych dolin na podstawie pomiarów głębokości i szerokości uzyskanych dzięki pomiarom satelitarnym. Okazało się, że doliny wyżłobione przez powodzie rozrywające kratery stanowiły jedynie 3 proc. długości wyerodowanych przez wodę w naturalnych procesach. Ale były one znacznie głębsze od innych dolin rzecznych. Średnia głębokość dolin wyżłobionych przez rozerwanie krateru wynosiła 170,5 m w porównaniu do 77,5 m w przypadku klasycznych formacji.

Naukowcy wywnioskowali, że doliny powstające z rozerwania kraterów mogły mieć ogromny wpływ na okoliczny krajobraz, pomimo krótkiego czasu trwania samych powodzi. Głębokie doliny wyrzeźbione przez powodzie utworzyłyby nowe poziomy dla przepływów wody, co miałoby znaczący wpływ na istniejące systemy rzeczne.

Nowe odkrycia wyjaśniają niektóre cechy topografii Marsa, które zwykle przypisuje się klimatowi. Mimo iż planety skaliste mają wiele cech wspólnych, nie można zakładać, że podobny los czeka Ziemię.

Dowiedz się więcej na temat: Mars | badania kosmosu | woda | erozja | powodzie

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.