Najmniejsza skamieniałość ptaka w historii

​Naukowcy odkryli jedną z najmniejszych skamieniałości ptaków.

Skamieniałość liczy 127 mln lat i należy do pisklaka z prymitywnej grupy ptaków, które dzieliły planetę z dinozaurami.

Skamieniałości ptaków z tego okresu są rzadkie, a tym bardziej jeżeli chodzi o młodociane osobniki. Odkrycie to daje naukowcom wgląd w życie starożytnych, dawno wymarłych ptaków, które panowały na Ziemi między 250 a 66 mln lat temu.

Ptak należał do grupy enantiornitów, z których większość miała zęby i zakończone szponami palce na każdym skrzydle. Poza tymi szczegółami enantiornity były łudząco podobne do współczesnych ptaków.

- To niesamowite, gdy zdamy sobie sprawę z tego, że wiele cech, które obserwujemy wśród współczesnych ptaków, rozwinęło się już ponad 100 mln lat temu - powiedział Luis Chiappe z Muzeum Historii Naturalnej w Los Angeles.

Pisklę było nieco krótsze od małego palca i ważyło zaledwie 10 gramów. Ptak zmarł niedługo po opuszczeniu jaja. Analizy wykazały, że pisklę prawdopodobnie nie było w stanie latać.

Chrząstka w mostku jeszcze w pełni nie obróciła się w kość. To zjawisko można wykorzystać do zbadania wielu cech ewolucyjnych współczesnych zwierząt.

Dowiedz się więcej na temat: skamieniałość | ptaki | paleontologia

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.