Mniejsza sprzedaż telefonów w Polsce
Pierwszy kwartał 2009 roku nie należał do optymistycznych dla producentów telefonów komórkowych - wynika z szacunków GfK Polonia. W Polsce spada sprzedaż telefonów komórkowych i stacjonarnych, powodzeniem natomiast cieszą się smartfony.
Na rynku sprzętu telekomunikacyjnego (telefony komórkowe, smartfony, telefony stacjonarne i faksy) pierwszy kwartał 2009 roku przyniósł spadek wartości sprzedaży o 7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku - podaje GfK Polonia. Subsydiowana wartość sprzedaży w analizowanych grupach produktowych wyniosła 317 mln złotych.
Największa grupa produktowa, tradycyjne telefony komórkowe, zmniejszyła się o 16 proc. Należy jednak zwrócić uwagę, że jednocześnie znaczący wzrost, o ponad 100 proc., odnotowały smartfony, czyli zaawansowane telefony wyposażone w otwarty system operacyjny oraz klawiaturę QWERTY lub ekran dotykowy. Jeśli rozpatrywać będziemy powyższe dwie grupy produktowe łącznie (a jest to uprawnione ze względu na fakt, że są one w podstawowym zakresie substytucyjne wobec siebie), spadek kwartał do kwartału wyniesie 5 proc.
Produkty związane z telefonią stacjonarną również odnotowały spadek w pierwszym kwartale: telefony stacjonarne i faksy odpowiednio 14 proc. i 25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2008.