Polkomtel - nowy lider w komórkach

Stało się - Polkomtel dopiął swego i wyprzedził PTK Centertel (sieć Orange) pod względem liczby klientów. Przyznał to Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej, podczas prezentacji wyników grupy za ostatni kwartał ubiegłego roku.

Należąca do TP sieć Orange miała na koniec 2008 r. 14,182 mln klientów. - Szacujemy, że Polkomtel miał ich o około 150 tys. więcej - przyznał Witucki.

Już w 2008 r. Plus chciał być nr 1

Polkomtel (sieć Plus) od co najmniej dwóch lat przymierzał się, by stać się komórkową firmą numer jeden w Polsce i zdystansować Orange. W Plusie mocno liczyli na to, że uda im się wyprzedzić Orange do końca 2008 roku. Szefom Polkomtela bardzo zależało na tym, by zdystansować Orange i stać się liderem na polskim rynku.

Powód? Spółkę najprawdopodobniej czekają dalsze zmiany własnościowe (pod koniec ubiegłego roku swoje akcje w Polkomtelu sprzedał ostatecznie TDC), bo polscy akcjonariusze (np. PKN Orlen) są gotowi odsprzedać posiadane akcje brytyjskiemu Vodafonowi (dziś ma 24,4 proc. udziałów). A jak wiadomo, gdy firma jest rynkowym liderem, można uzyskać za nią wyższą cenę.

Reklama

Cel Orange: być liderem przychodów

Jeszcze kilka miesięcy temu zarząd operatora wstępnie szacował, że liczba klientów sieci sięgnie na koniec grudnia 14,8 - 14,9 mln, co miało oznaczać przynajmniej zrównanie się pod względem ich liczby z Orange. Choć tego planu nie udało się zrealizować (według Polkomtela liczba klientów sieci sięgnęła na koniec 2008 r. 14, 5 mln, tj. wzrosła o 1 mln w stosunku do końca grudnia 2007 r.), to cel udało się osiągnąć.

- My koncentrujemy się na tym, aby być liderem pod względem przychodów, dlatego zależy nam na tym, aby mieć jak najwięcej klientów abonamentowych (post-paid) - tłumaczy obecną strategię Grażyna Piotrowska-Oliwa, szefowa Orange.

Rynek mało przewidywalny

W 2008 r. przychody Orange wzrosły o 7,1 proc. - do 8,635 mld zł. Grażyna Piotrowska-Oliwa spodziewa się jednak, że w tym roku może być znacznie trudniej.

- Trudno będzie bowiem zrekompensować spadek przychodów związany z obniżką stawek MTR, rozliczeń między operatorami komórkowymi za przekierowywanie ruchu miedzy ich sieciami - mówi szefowa Orange. Celem Orange jest natomiast notowanie podobnych wyników jak dwaj najwięksi konkurencji - Era i Plus.

- W związku z kryzysem rynek jest jednak mało przewidywalny - podkreśla Piotrowska-Oliwa.

Era trzecia

Na trzecim miejscu na rynku komórkowym w Polsce pozostaje Polska Telefonia Cyfrowa (sieć Era). Liczba klientów tego operatora wzrosła w 2008 r. o 2,1 proc. i wyniosła na koniec tego okresu 13,273 mln.

O wiele dynamiczniej nowych klientów pozyskuje czwarty gracz, Play, który na koniec 2008 r. miał ich dwa miliony, tj. w ciągu roku udało mu się niemal podwoić liczbę abonentów.

Pewną zagadką pozostaje natomiast, ilu klientów dokładnie mogli pozyskać operatorzy wirtualni, ponieważ nie wszyscy oni podają te dane i nie zawsze są one wiarygodne. Grażyna Piotrowska-Oliwa ich liczbę ogółem szacuje na 200 - 230 tys.

- Wiem tylko z pewnością, że MVNO, korzystający z sieci Centertela - WP Mobi, myAvon i platforma MNI Mobile z kilkoma markami - mają w sumie dużo mniej niż 100 tys. aktywnych kart SIM - mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa.

Marek Jaślan

Źródło informacji

Komputer w Firmie
Dowiedz się więcej na temat: Orange | Plus | T-Mobile | Polkomtel SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy