Black Friday w Polsce. Lubimy kupować i wydawać kasę
Black Friday to święto zakupów i wyprzedaży, które rozpoczyna świąteczną gorączkę. Jak wygląda ten dzień i okres w Polsce? Mimo różnych opinii na temat Black Friday, Polacy często kupują rzeczy na promocjach. Średnio wydajemy wtedy więcej, niż przeciętnie na zakupy spożywcze.
Średnio na zakupy spożywcze wydajemy 200 zł. To mniejszy koszt, niż w przypadku zakupów na Black Friday. Okazuje się, że część Polaków chętnie korzysta ze specjalnego czasu promocji i wyprzedaży. Jak podaje w swoim raporcie firma PayPo, 35% z nas na Black Friday wydaje od 251 do 500 zł. Nieco mniej liczną grupą jest ta wydająca od 501 do 750 zł - takich osób jest 21%, czyli nadal sporo.
Są też i tacy, którzy dokonują skromnych zakupów. Mowa tutaj o 17% konsumentów, dla których wydatek na Black Friday oscyluje w granicach 10-250 zł. Najmniej z nas, bo zaledwie 7% decyduje się na wyprzedażowe zakupy za kwotę powyżej 1 tysiąca złotych. Zdecydowana większość, bo aż 3/4 Polaków robi w czasie popularnej wyprzedaży zakupy świąteczne, czy to na użytek własny, czy w związku z nabywaniem prezentów na nadchodzące święta Bożego Narodzenia.
Czarny Piątek kojarzy się nam z wszelkiego rodzaju sprzętem elektronicznym i gadżetami. W rzeczy samej szeroko pojęta elektronika to druga najpopularniejsza kategoria produktów kupowanych przez Polaków w tym okresie. Jest ona dość szeroka. Mowa nie tylko o sprzęcie RTV (np. telewizory), ale również o telefonach, smartwatchach, konsolach do gier czy innych urządzeniach tego rodzaju.
Sprzęt elektroniczny nie jest jednak najpopularniejszy. Najwięcej rzeczy z okazji Black Friday sprzedaje się w sektorze odzieżowym. Według raportu PayPo aż 75% Polaków biorących udział w wyprzedażach decyduje się na wzbogacenie swojej garderoby. Sklepy i marki odzieżowe chętnie organizują wyprzedaże, a Black Friday jest do tego idealną okazją.
Podium zamyka sektor akcesoriów domowych (49%), na czwartym miejscu znalazły się kosmetyki (41%). Średnio co trzeci Polak decyduje się na zakup zabawek, produktów dla dzieci i gier wideo, książek czy płyt muzycznych.
Niestety, okres wyprzedaży tak popularny w np. USA nie szczyci się w Polsce zbyt dobrą opinią. O ile faktycznie dokonujemy wówczas zakupów, to na próżno szukać w sklepach takich obniżek, jak za oceanem. Rodzimi sprzedawcy raczą nas częściej skromnymi obniżkami, aniżeli ich odpowiednicy ze Stanów.
Mimo to i tak robimy wtedy zakupy. Jeżeli chcielibyście zabezpieczyć się przed oszukanymi promocjami, warto skorzystać z porównywarek cen i np. strony fakefriday.pl. Możemy wpisać tam interesujący nas produkt i porównać jego cenę w poszczególnych miesiącach.