Esemesowanie ogłupia?

Im więcej esemesujemy i twittujemy, tym mniej myślimy? Naukowcy udowodnili, że uzależnienie od aktywności na portalach społecznościowych i ultrakrótkiego komunikowania się przyzwyczaja do prostego myślenia, spłyca i ogranicza poglądy.

sms
sms123RF/PICSEL
Esemesowanie ogłupia ludzi?
Esemesowanie ogłupia ludzi?123RF/PICSEL

Tak jak można wyćwiczyć umysł, tak też można i ograniczyć jego możliwości. Zdaniem naukowców z Uniwersytetu w Winnipeg w Kanadzie częste komunikowanie się za pomocą krótkich wiadomości, uzależnienie od esemesowania oraz aktywności na Facebooku i Twitterze ogłupia i spłyca myślenie. "Od dyletanta do ignoranta, taką drogę pokonuje młode pokolenie" - alarmują eksperci.

Z najnowszych badań wynika bowiem, że nieustannie komunikujące się przez smartfony nastolatki poddają się płytkim schematom myślenia, kładąc jednocześnie większy nacisk na bogactwo i wygląd niż na estetykę, moralność, rozwój intelektualny i duchowy.

Z wyników badań nad wpływem mediów społecznościowych i nowych technologii na procesy myślenia wynika również, że osoby, które wysyłają ponad 100 krótkich wiadomości (w tym też komentarzy na portalach społecznościowych) mają większe problemy w nauce.

Nie tylko uczą się gorzej od rówieśników, którzy ograniczają swoje aktywności na portalach i esemesowanie do mniej niż 50 razy na dzień, ale również prowadzą mniej etyczne i pryncypialne życie.

Nadaktywność w sieci i uzależnienie od posługiwania się smartfonami zdaniem naukowców zmienia sposób, w jaki myślimy i ma wpływ na to, jak funkcjonuje nasz mózg. Powodować może ograniczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, złożonego procesu rozumowania i jednocześnie zachęcać do szybkiego, spłyconego myślenia.

Zdaniem kanadyjskich badaczy, dra Paula Trapnella i dr Lisy Sinclair skutki zbyt dużej aktywności na portalach społecznościowych i częstego komunikowania się za pomocą krótkich wiadomości tekstowych najlepiej widać wśród studentów. Z powodu przeładowania umysłu drobnymi informacjami, stają się mniej refleksyjni i uważni oraz mniej otwarci na nowe doświadczenia i wiedzę.

Spośród studentów, którzy wzięli udział w badaniach 30 procent przyznało się do esemesowania i umieszczania komentarzy ponad 200 razy na dzień. 12 procent studentów wysyła i umieszcza w internecie ponad 300 krótkich treści dziennie. Jak się okazało, należeli oni również do grupy mniej tolerancyjnych osób w stosunku do rówieśników.

INTERIA.PL/PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas