Nie łącz drogiego prezentu z tanim
Do droższego prezentu nie warto dołączać tańszego, nawet jeśli obydwa tworzą jeden pakiet. Z badań amerykańskich psychologów wynika, że drogi podarunek zestawiony z tanim dodatkiem traci na wartości - pisze "Journal of Consumer Research".
Jeden prezent więcej wart
Gdy ochotnikom pokazywano sam odtwarzacz, średnio szacowali jego wartość na 240 dolarów. Ale ci, którzy mieli ocenić cały pakiet, wymieniali kwotę zaledwie 170 dolarów.
Paradoks obdarowywania
Niestety, ludzie odbierający prezent inaczej go oceniają, bo gdy otrzymują coś drogiego wraz z tym, co jest tanie, uśredniają jego wartość. Psychologowie nazywają to paradoksem obdarowywania (The Presenter's Paradox), wynikającym z różnicy perspektyw.
Kara z bonusem
Ku zaskoczeniu badaczy 25 osób spośród 29 twierdziło, że woli tę drugą opcję! Grzywna w tej samej wysokości postrzegana była jako mniej dotkliwa wraz z karą prac społecznych.
Stephen Garcia twierdzi, że warto o tym pamiętać również podczas prezentacji danych. Przede wszystkim nie należy podawać zbyt dużo informacji, najlepiej skupić się na tych najważniejszych. Ale sugeruje też, by dobierać tylko te dane, które w pozytywnym świetle przedstawiają omawiany temat.