To najdłuższy tunel w Polsce. Gdzie jest budowany? Zdjęcia wyglądają kosmicznie!
Okazuje się, że aby zobaczyć iście nieziemskie widoki, wcale nie musimy opuszczać atmosfery. Wystarczy zobaczyć, co dzieje się pod ziemią. A w przypadku tunelu na odcinku budowanej drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra jest na co popatrzeć.
Spektakularny obiekt inżynieryjny. Tunel na drodze S3
Na 16-kilometrowym odcinku zlokalizowane są największe w Polsce tunele. Ich łączny koszt to 1,5 mld zł. Najdłuższym obiektem jest tunel o roboczej nazwie TS-26 o długości 2300 m. Przechodzi przez pasmo Gór Wałbrzyskich i Gór Kaczawskich. Drugi, TS-32 w pobliżu miejscowości Gostków ma długość 320 m.
Zdjęcia z budowy przypominać mogą budowę obiektów na innych planetach lub tajnej bazy wojskowej. Potężne maszyny budowlane pracujące w surowym górotworze robią ogromne wrażenie, nawet na zdjęciach i filmach. Zobaczcie sami.
Drążenie tunelu TS-26
Cały tunel składać się ma z dwóch naw, lewej - o długości 2300 m i prawej - o długości 2270 m. Dodatkowo całość ma być wyposażona w osiem tuneli ewakuacyjnych oraz przejazd awaryjny na środku tunelu.
Jak informuje GDDKiA, do wydrążenia tunelu użyto technologii NATM (ang. New Austrian tunelling metod). Sama metoda ma już kilka lat, została opracowana w 1948 roku przez prof. Ladislausa von Rabcewicza. Daje bardzo duże możliwości budowy w różnego rodzaju ośrodkach - zarówno w twardych skałach, jak i tych bardziej miękkich, znajduje zastosowanie tam, gdzie wykorzystanie innych metod jest utrudnione lub jeśli konieczne jest kształtowanie przekroju i rozmiarów tunelu, np. podczas budowy stacji metra pod ziemią.
Metoda NATM zakłada wykorzystanie części górotworu jako konstrukcji nośnej tunelu. Podczas budowy konieczne są badania geologiczne, które pozwolą na dostosowanie warunków do gruntu, co nie jest możliwe na etapie projektu.
Kopanie Tunelu TS-32
Krótszy odcinek tunelu wykonany jest w zupełnie innej technologii niż tunel TS-26, wykorzystuje metodę górniczą Cut&Cover. Polega na wykonaniu głębokiego wykopu aż do fundamentów obiektu. Dopiero później wykonuje się żelbetową konstrukcję.
Cele budowy S3 na Dolnym Śląsku
Droga szybkiego ruchu w tym regionie ma na celu ułatwienie transportu międzynarodowego, oraz lepsze skomunikowanie terenów przygranicznych z centralną częścią kraju. Skierowanie ruchu na S3 w założeniu ma zmniejszyć oddziaływanie na środowisko (zamiast bardziej rozproszonego na innych drogach będzie oddziaływanie liniowe) oraz poprawić komfort i bezpieczeństwo mieszkańców okolicznych miejscowości.