P-51 Mustang gwiazdą Małopolskiego Pikniku Lotniczego

W ten weekend, 25-26 czerwca, w Krakowie odbywa się XII Małopolski Piknik Lotniczy. Gwiazdą pikniku jest legendarny myśliwiec z okresu II wojny światowej - P-51D Mustang.

Mustang
MustangINTERIA.PL
Mustang P-51D "Louisiana Kid" na lotnisku Kraków-Balice
Mustang P-51D "Louisiana Kid" na lotnisku Kraków-BaliceSławek ZagórskiINTERIA.PL

Organizatorzy zagwarantowali fanom lotnictwa nie lada gratkę. Największą tegoroczną atrakcją pikniku będzie jeden z najsłynniejszych samolotów II wojny światowej, amerykański myśliwiec North American P-51D Mustang o nazwie "Louisiana Kid".

Egzemplarz ten został wyprodukowany w 1944 roku przez kalifornijskie zakłady North American Aviation w Inglewood. Maszyna otrzymała wojskowy numer seryjny 44-73254, po czym została rozmontowana, zapakowana w skrzynie i przewieziona do Wielkiej Brytanii. Na wyspach Mustang znalazł się wczesną wiosną 1945 roku.

Po złożeniu miał trafić do jednostki liniowej, jednak wojna się skończyła i postanowiono go ponownie spakować w skrzynie i wysłać do USA. Tam przeleżał zakonserwowany do 1947 roku, kiedy został sprzedany Kanadyjskim Królewskim Siłom Powietrznym, gdzie otrzymał numer RCAF 9571. Podczas służby w RCAF, w 1963 roku zaliczył kraksę, po której odstawiono go do rezerwy. Do Stanów Zjednoczonych wrócił w 1966 roku, kiedy kupił go Cliff Pettit z Indiany i rozpoczął remont uszkodzonej maszyny. Samolot otrzymał wówczas cywilną rejestrację N6328T.

W 1978 roku trafił do Louisiany, do mieszkającego w Baton Rouge, Dona Webera. Kolejnym i ostatnim jak na razie właścicielem jest niemiecki pilot Wilhelm Heinz, a Mustang, nazwany od 2012 roku "Louisiana Kid", stacjonuje w południowoniemieckim Degerfeld.

P-51D Mustang na lotnisku Kraków-Balice
P-51D Mustang na lotnisku Kraków-Balice
P-51D Mustang na lotnisku Kraków-Balice
P-51D Mustang na lotnisku Kraków-Balice
+9

Mustangi w Polskich Siłach Powietrznych

Podczas II wojny światowej w Polskich Siłach Powietrznych na Mustangach latało pięć dywizjonów. Jednak na wersji, którą zobaczymy na pikniku lotniczym, tylko jeden - 303 dywizjon, który otrzymał Mustangi IV i IVA (tak Brytyjczycy oznaczali wersje P-51D i K) 4 kwietnia 1945 roku i użytkował je do rozwiązania dywizjonu 11 grudnia 1946 roku.

Jako pierwszy z kolei Mustangi otrzymał rozpoznawczy 309 Dywizjon "Ziemi Czerwińskiej" 7 czerwca 1942 roku. Mustangi I (P-51A) trafiły do eskadry B. W marcu 1943 roku otrzymała je Eskadra A. 309 Dywizjon latał na Mustangach I aż do listopada 1944 (z krótką przerwą na Hurricane IV), kiedy został przemianowany na myśliwski i przezbrojony w Mustangi III (P-51B i C).

Prócz niego,  Mustangów wersji Mk. III 13 marca 1944 używał 316 Dywizjon Myśliwski "Warszawski", a następnie 306 "Toruński i 315 "Dębliński". Od końca marca wszystkie te dywizjony były już całkowicie wyposażone w Mustangi.

Najsłynniejszy polski Mustang i jego pilot - kpt. Eugeniusz Horbaczewski, as z 16,5 zestrzeleniami. Zginął w walce 8 sierpnia 1944 roku. W ostatnim locie zestrzelił 3 niemieckie myśliwce
Najsłynniejszy polski Mustang i jego pilot - kpt. Eugeniusz Horbaczewski, as z 16,5 zestrzeleniami. Zginął w walce 8 sierpnia 1944 roku. W ostatnim locie zestrzelił 3 niemieckie myśliwceINTERIA.PL/materiały prasowe
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas