Airbus A350 XWB - największy konkurent Boeinga 787 Dreamliner

Samolot A350XWB został oficjalnie przekazany pierwszemu klientowi - liniom Qatar Airways. Maszyna firmy Airbus będzie głównym rynkowym rywalem Boeinga 787 Dreamliner.

A350 XWB.   Fot. Airbus
A350 XWB. Fot. Airbusmateriały prasowe

A350 XWB to nowa rodzina szerokokadłubowych samolotów średnich rozmiarów. Nowy model samolotu będzie kształtować standardy wydajności w zakresie lotów na średnich i dalekich dystansach, pokonując wyzwania związane z niepewnymi cenami paliwa, spełniając rosnące oczekiwania pasażerów i odpowiadając na potrzeby środowiska naturalnego. Na razie Airbus zgromadził 567 zamówień od 35 klientów.

Jedna rodzina dopasowana do potrzeb rynku

Rodzina A350 XWB składa się z trzech wersji pasażerskich o zasięgu dalekodystansowym, wynoszącym około 15 580 km (8300 mil morskich). W typowej konfiguracji trzyklasowej, A350-800 będzie oferować 270 miejsc na pokładzie, natomiast A350-900 i A350-1000 - odpowiednio 314 i 350 miejsc. Mając do dyspozycji jeden samolot w trzech różnych rozmiarach, linie lotnicze mogą optymalnie dopasować flotę A350 XWB do popytu na poszczególnych trasach, co gwarantuje optymalny potencjalny przychód. Na rentowność linii lotniczych korzystnie wpływa też fakt, że piloci potrzebują tylko jednego certyfikatu do pilotowania wszystkich trzech wersji.

Wygodna kabina

Rodzinę samolotów A350 XWB wyróżnia cicha i wygodna kabina, która w przekroju od oparcia do oparcia mierzy 5,58 m i oferuje szerokie, 45-cm siedzenia zgodnie z najwyższymi standardami w zakresie wygody. Aby zapewnić pasażerom jeszcze większy komfort, A350 XWB jest o 12,7 cm szerszy niż Boeing 787, a ponieważ może pomieścić do 35 miejsc więcej, oferuje on potencjalną możliwość wzrostu przychodów o ok. 10 proc.

Infografika
Infografikamateriały prasowe

Fot. Airbus
Fot. Airbus
Fot. Airbus
Fot. Airbus
+6

Pasażerowie odczują także komfort dzięki większej ilości miejsca na wysokości głowy, szerokim oknom panoramicznym oraz bardziej pojemnym schowkom bagażowym. Załoga może odpocząć w komfortowym przedziale dla załogi umiejscowionym w czole samolotu poza kabinami generującymi przychody.

Koszty operacyjne i zużycie paliwa

Rodzina samolotów A350 XWB przyniesie 25-procentowy wzrost wydajności pod względem zużycia paliwa w porównaniu do Boeinga 777 oraz 6-procentowy w porównaniu do 787.

Lekki płatowiec A350 XWB składa się w ponad 70 proc. z zaawansowanych technologicznie materiałów, w tym w 53 proc. z materiałów kompozytowych, a także tytanu i stopów z aluminium nowej generacji. Innowacyjna i całkowicie nowa koncepcja kadłuba, oparta na tworzywach sztucznych wzmacnianych włóknami węglowymi (Carbon Fibre Reinforced Plastic, CFRP) przynosi dodatkowe oszczędności w postaci niższego spalania paliwa oraz umożliwia łatwiejszy serwis i naprawy.

Infografika
Infografikamateriały prasowe

Najnowocześniejsze systemy także pomagają ograniczyć koszty konserwacji. W połączeniu z efektywnym spalaniem paliwa zmniejsza to koszty operacyjne o 25 proc. w porównaniu do Boeinga 777 oraz o około 8 proc. w porównaniu do 787. Dalszą redukcję kosztów uzyskuje się dzięki zastosowaniu podobnych silników, systemów i części zamiennych w obrębie całej rodziny.

Firma Airbus dostrzega potrzebę ekologicznego rozwoju transportu lotniczego. Na wydajności, będącej charakterystyczną cechą rodziny samolotów A350 XWB, skorzysta również środowisko naturalne. Silniki Rolls-Royce Trent XWB kolejnej generacji oraz najnowsze rozwiązania aerodynamiczne pozwolą zredukować emisje gazów cieplarnianych znacznie poniżej obecnych i oczekiwanych w przyszłości regulacji. Emisja dwutlenku węgla na jednego pasażera będzie nawet o 25 proc. niższa niż  w przypadku obecnie eksploatowanych samolotów z tej kategorii, zaś poziom hałasu zewnętrznego będzie aż o 16 EPNdB (efektywnie słyszalnych decybeli) poniżej wymogów rozdziału 4 ICAO. Airbus prognozuje, że w ciągu najbliższych 20 lat na rynku wystąpi zapotrzebowanie na ok. 6 400 nowych, szerokokadłubowych samolotów pasażerskich.

Parametry samolotu

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas