Moduł serwisowy Oriona gotowy!
Prace nad przygotowaniem wszystkich trzech elementów testowego statku Orion, który już za kilka miesięcy wystrzelony zostanie na orbitę w ramach próbnej misji, przebiegają zgodnie z planem. W styczniu zakończono prace nad modułem serwisowym testowego Oriona.
Oznacza to, że do testu o nazwie EFT (Experimental Flight Test), przygotowane są już dwa z trzech elementów. Poza modułem serwisowym do startu przygotowany już został awaryjny moduł ucieczkowy (LAS, Launch Abort System), a prace trwają wciąż nad przygotowaniami testowego modułu załogowego, który jednak w czasie lotu próbnego nie będzie przenosił ludzi.
Moduł serwisowy statku Orion jest elementem, który umieszczony będzie pod modułem załogowym, a nad górnym członem rakiety wynoszącej. Ukończony moduł serwisowy jest strukturalnym odpowiednikiem finalnej wersji tej części statku, która jednak nie będzie wyposażona w ramach przeprowadzanego na jesieni testu w wiele kluczowych systemów.
W przyszłości rolą modułu serwisowego będzie dostarczanie energii, eliminacja nagromadzonego w statku ciepła, wykonywanie manewrów orbitalnych oraz zmiany położenia poprzez wykorzystanie systemu napędowego. W module serwisowym będzie również przechowywana woda, tlen oraz azot na potrzeby misji. Z uwagi na długość trwania testowego lotu (raptem 4 godziny) oraz braku przewożonych ludzi na pokładzie wiele z tych systemów nie będzie jednak wymaganych. W związku z tym moduł będzie więc głównie odpowiadać za strukturalną integrację całego statku Orion.
Z uwagi na łączną masę modułu załogowego oraz ucieczkowego LAS (ponad 16 ton), zadanie utrzymania ich nad sobą nie jest proste. W sytuacji tej pomocne będą trzy duże panele ochronne, wewnątrz których moduł serwisowy będzie zamknięty, i które przejmą część obciążeń dynamicznych. Rolą paneli będzie także ochrona modułu przed wpływem ciepła, wiatru oraz oddziaływań akustycznych. W lutym planowane są dodatkowe testy nad modułem serwisowym oraz panelami ochronnymi, które zweryfikują możliwości przenoszenia przez nie obciążeń.
Budowa awaryjnego modułu ucieczkowego LAS zakończona została w grudnia, natomiast prace nad modułem załogowym są wciąż w toku. W przeciągu następnych kilku miesięcy zainstalowana zostanie na module załogowym osłona termiczna złożona ze specjalnych płytek. Wszystkie trzy elementy statku powinny zostać połączone ze sobą wiosną tego roku.