Pierwszy bezemisyjny pociąg na niemieckich torach

W tym tygodniu na północy Niemiec zaczął kursowanie pierwszy na świecie pociąg o zerowej emisji, napędzany wodorem.

Pierwsze bezemisyjne pociągi już wyjechały na niemieckie tory
Pierwsze bezemisyjne pociągi już wyjechały na niemieckie torymateriały prasowe

Dwa jasnoniebieskie składy Coradia iLint zbudowane przez francuską firmę Alstrom rozpoczęły kursowanie na północy Niemiec, łącząc cztery miasta: Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde i Buxtehude. Do tej pory trasą liczącą ok. 100 km jeździły tylko pociągi spalinowe.

- Bezawaryjna technologia napędowa Coradii iLint stanowi przyjazną dla klimatu alternatywę dla konwencjonalnych pociągów z silnikiem Diesla, w szczególności na niezelektryfikowanych liniach - powiedział dr Bernd Althusmann, Minister Gospodarki i Transportu Dolnej Saksonii.

Aby obsłużyć ok. 2 mln pasażerów w ruchu kolejowym i 4 mln pasażerów autobusowych, nowe pociągi będą zasilane paliwem wodorowym. Podczas tankowania, gazowy wodór jest pompowany do pociągów z długiego na 12 m stalowego kontenera położonego w pobliżu jednej ze stacji. Wystarcza on na napełnienie energią obu pociągów wystarczających na jazdę przez cały dzień.

Pociągi Coradia iLint pracują wykorzystując ogniwa paliwowe do zamiany wodoru i tlenu w energię elektryczną. Jej nadmiar jest magazynowany w akumulatorach litowo-jonowych. Jedyną substancją uboczną produkowaną przez pociągi jest para wodna, która jest obojętna dla środowiska.

Alstrom planuje dostarczyć kolejne stacje tankowania i 14 dodatkowych pociągów do Niemiec do 2021 r. Bezemisyjnymi pociągami są zainteresowane także inne kraje: Wielka Brytania, Holandia, Francja, Dania, Włochy, Norwegia i Kanada.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas