Pierwszy bezemisyjny pociąg na niemieckich torach
W tym tygodniu na północy Niemiec zaczął kursowanie pierwszy na świecie pociąg o zerowej emisji, napędzany wodorem.
Dwa jasnoniebieskie składy Coradia iLint zbudowane przez francuską firmę Alstrom rozpoczęły kursowanie na północy Niemiec, łącząc cztery miasta: Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde i Buxtehude. Do tej pory trasą liczącą ok. 100 km jeździły tylko pociągi spalinowe.
- Bezawaryjna technologia napędowa Coradii iLint stanowi przyjazną dla klimatu alternatywę dla konwencjonalnych pociągów z silnikiem Diesla, w szczególności na niezelektryfikowanych liniach - powiedział dr Bernd Althusmann, Minister Gospodarki i Transportu Dolnej Saksonii.
Aby obsłużyć ok. 2 mln pasażerów w ruchu kolejowym i 4 mln pasażerów autobusowych, nowe pociągi będą zasilane paliwem wodorowym. Podczas tankowania, gazowy wodór jest pompowany do pociągów z długiego na 12 m stalowego kontenera położonego w pobliżu jednej ze stacji. Wystarcza on na napełnienie energią obu pociągów wystarczających na jazdę przez cały dzień.
Pociągi Coradia iLint pracują wykorzystując ogniwa paliwowe do zamiany wodoru i tlenu w energię elektryczną. Jej nadmiar jest magazynowany w akumulatorach litowo-jonowych. Jedyną substancją uboczną produkowaną przez pociągi jest para wodna, która jest obojętna dla środowiska.
Alstrom planuje dostarczyć kolejne stacje tankowania i 14 dodatkowych pociągów do Niemiec do 2021 r. Bezemisyjnymi pociągami są zainteresowane także inne kraje: Wielka Brytania, Holandia, Francja, Dania, Włochy, Norwegia i Kanada.