Życie może ukrywać się pod śniegiem

Kiedyś zakładano, że pokrywa śnieżna rejonów polarnych jest sterylnym środowiskiem całkowicie pozbawionym życia. Ale naukowcy niespodziewanie odkryli w nich metabolicznie aktywne mikroorganizmy.

Odkrycie opublikowane w "Journal of the Royal Society Interface" jest szczególnie interesujące dla naukowców zajmujących się poszukiwaniem życia pozaziemskiego. Znalezienie planet pozasłonecznych pokrytych śniegiem jest wielce prawdopodobne i może skrywać się na nich życie.

Co więcej, badanie głęboko zalegającego śniegu i lodu dostarcza wgląd w prehistoryczne poziomy dwutlenku węgla, które mogą zwiększyć nasze zrozumienie zmian klimatycznych i historii ziemskiej atmosfery.

- Fakt, że zaobserwowaliśmy aktywne metabolicznie bakterie w najbardziej nieskalanym lodzie i śniegu jest oznaką, że życie rozrasta się w środowiskach, w których byśmy się tego nie spodziewali. Sugeruje to, że możemy poszerzyć nasze horyzonty, jeżeli chodzi o myślenie o tym, które planety nadają się do podtrzymania życia - powiedział dr Kelly Redeker, szef zespołu naukowców.

Naukowcy badali rdzenie lodowe ze śniegu, warstw śniegu i lodu gromadzone przez stulecia głęboko w Arktyce i Antarktyce. W próbkach odkryto wysoki poziom jodku metylu - gazu wytwarzanego przez morskie bakterie.

- Ponieważ aktywność drobnoustrojów i jej wpływ na środowisko lokalnie nigdy nie był brany pod uwagę podczas analizy próbek gazu z rdzeni lodowych, może to stanowić umiarkowane źródło błędów w interpretacjach historii klimatu. Oddychanie bakterii może zwiększać nieco poziom CO2 uwięzionego w czapach polarnych, co oznacza, że przed aktywnością człowieka poziom CO2 mógł być niższy, niż do tej pory sądziliśmy - powiedział Redeker.

Czapy polarne to trudne miejsca z kilku powodów. Po pierwsze, są one bardzo zimne - temperatura przekracza tam -34oC. W połączeniu z faktem, że odbijają ogromne ilości promieniowania UV, nie są szczególnie bogate w składniki odżywcze. Znalezienie mikroorganizmów w takich warunkach rzuca nowe światło na nasze zrozumienie ewolucji życia w ekstremalnych i pozornie niegościnnych środowiskach poza naszą planetą.

Dowiedz się więcej na temat: pochodzenie życia | mikroorganizmy | życie pozaziemskie | bakterie