Concorde XXI wieku coraz bliżej. XB-1 z nowym rekordem

Boom Supersonic poinformowało o kolejnych udanych testach następcy Concorde’a, czyli Overture, a konkretniej jego prototypowej wersji znanej jako XB-1.

Boom Supersonic poinformowało o kolejnych udanych testach następcy Concorde’a, czyli Overture, a konkretniej jego prototypowej wersji znanej jako XB-1.
Z Londynu do Nowego Jorku w 3 i pół godziny. Taki jest plan Boom supersonic /Boom Supersonic /materiały prasowe

Naddźwiękowy odrzutowiec XB-1 firmy Boom Supersonic odbył swój piąty lot testowy z Mojave Air & Space Port, ustanawiając przy tym kilka nowych rekordów. Przypominamy, że XB-1 to platforma o skali jednej trzeciej, którą producent wykorzystuje jako podstawę swojego samolotu Overture, którego celem jest przywrócenie skomercjalizowanych naddźwiękowych lotów pasażerskich. Bo o potrzebie skonstruowania następcy Concorde’a zaczęło mówić się już w momencie, kiedy ten kultowy samolot wycofano ze służby w listopadzie 2003 roku. 

Overture idzie po swoje. Chce zastąpić legendę

Od tego czasu słyszeliśmy o co najmniej kilku ciekawych pomysłach, ale Overture od Boom Supersonic mocno wyróżnia się na ich tle. Firma podpisała już nawet umowy z liniami lotniczymi United Airlines i Japan Airlines (te ostatnie chcą z jego udziałem pokonywać odległość między Nowym Jorkiem i Londynem w zaledwie 3,5 godziny). Latem 2022 roku doczekaliśmy się grafik koncepcyjnych Overture, na których samolot mocno przypominał "oryginalnego" Concorde’a oraz zapowiedzi testów na pustyni Mojave w 2026 roku i zdolności operacyjnej w 2029 roku. 

Reklama

Już wcześniej w tym roku dowiedzieliśmy się wprawdzie, że tych terminów nie uda się dotrzymać, bo pod koniec marca tego roku Boom Supersonic zaliczyło dopiero pierwszy lot testowy pomniejszonym prototypem Overture, czyli demonstratorem XB-1. Wiele wskazuje jednak na to, że teraz wszystko idzie zgodnie z planem, bo po drugim udanym locie testowym z końca sierpnia, którego zapis wideo przypominał hollywoodzkie produkcje typu Top Gun, ponownie docierają do nas dobre wieści. 

Kolejne udane testy XB-1

Boom Supersonic zakończył piąty lot testowy XB-1, a za jego sterami ponownie usiadł główny pilot doświadczalny projektu, czyli Tristan "Geppetto" Brandenburg, który ustanowił rekord XB-1 z silnikami turboodrzutowymi GE J85-15, wznosząc się na wysokość 5425 m i osiągając prędkość 0,69 Mach, czyli 791 km/h (poprzednio samolot osiągnął wysokość 3170 m i prędkość 445 km/h). Ten 50-minutowy lot testowy był więc najwyższym i najszybszym, jaki kiedykolwiek wykonał XB-1. 

I chociaż do docelowej prędkości jeszcze kawałek drogi, bo wynosić ma ona 1,7 Mach (ok. 2200 km/h), Boom systematycznie zwiększa prędkość i wysokość XB-1. Firma spodziewa się jeszcze pięciu podobnych lotów, zanim będzie gotowa do przełamania bariery dźwięku. 

Dla zapowiadanych wyników warto jednak poczekać, bo docelowo samolot Overture będzie mógł zabrać na pokład od 64 do 80 pasażerów, a jego zasięg wyniesie 7869 km, co oznacza, że będzie mógł pokonać trasę z Los Angeles w USA do Sydney w Australii bez konieczności zatrzymywania się na paliwo.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Concorde | samolot naddźwiękowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama