Głuche telefony z Polski. Po co do nas dzwonią?
Oprac.: Anna Czowalla
Jeśli dzwoni do ciebie nieznany numer, lepiej nie oddzwaniaj. Głuche telefony bardzo często okazują się kosztowne. Dlatego, jeśli widzisz na ekranie obcy numer lub nieodebrane połączenie z obcego numeru, zastanów się dobrze, zanim odbierzesz lub oddzwonisz. Oszuści właśnie na to liczą. Podpowiadamy, jak sprawdzić, kto dzwonił i jak zablokować głuche telefony i nieznane numery.
Spis treści:
Po co dzwonią do nas głuche telefony?
Większość z nas zna ten scenariusz. Jest wczesny wieczór lub noc i nagle rozlega się dźwięk telefonicznego dzwonka. Biegniemy, aby odebrać telefon, ponieważ taka pora wydaje się alarmująca. Znajomy lub ktoś bliski może potrzebować pomocy. Jednak w chwili, w której docieramy do brzęczącego urządzenia i odbieramy, po drugiej stronie odpowiada nam głucha cisza, a połączenie po kilku sekundach się kończy.
Możliwy jest również inny scenariusz. Połączenie może być bardzo krótkie, dlatego, gdy dobiegniemy do telefonu, na ekranie widnieje już wiadomość "Połączenie nieodebrane". Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku wiele osób po prostu oddzwania, tym samym wpadając w pułapkę oszustów. W efekcie na rachunku pojawiają się dodatkowe wysokie koszty.
Po co dzwonią do nas głuche telefony? Kto ma z tego korzyść? W większości przypadków numery telefonów, z których wykonywane są połączenia, pochodzą z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej. Numery kierunkowe z tych państw to (+243) lub (+225). Niestety mogą sugerować, że pochodzą z Polski, np. z Płocka (+24) lub Warszawy (+22).
Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) poinformował, że głuche telefony są również wykonywane z numerów, które przypominają polskie numery komórkowe, np. (702 XXX XXX) i stosują dokładnie ten sam proceder oszustwa.
Głuche telefony z zagranicy to spory koszt na rachunku
Głuche telefony to mechanizm wykorzystywany przez oszustów od wielu lat. Często zdarza się, że połączenie jest celowo wydłużane - oznacza to, że dopóki sami nie naciśniemy czerwonej słuchawki, to połączenie nadal trwa, a operator dolicza nam do rachunku wysokie opłaty.
Należy kilka razy zastanowić się, zanim oddzwonimy na nieznany numer. Trzeba koniecznie sprawdzić czy na pewno pochodzi z Polski lub nie jest to numer wykorzystywany do świadczenia usług o podwyższonej opłacie (np. 708 XXX XXX). Zarówno połączenia międzynarodowe, jak i połączenia z numerami specjalnymi sprawiają, że rachunek może okazać się bardzo wysoki.
Co zrobić, jeśli oddzwoniliśmy na głuchy telefon? Jeśli koszt za takie połączenie pojawił się na rachunku, należy złożyć reklamację u swojego operatora. Jej warunki określa Ministerstwo Cyfryzacji. Co ważne, jeśli wykonaliśmy połączenie na taki numer, a dostawca usług je zrealizował, to może również obciążyć nas kosztami na podstawie obowiązującego cennika.
W sytuacji, w której reklamacja nie zostanie uznana przez operatora, możemy też skorzystać z polubownego zakończenia sporu w postępowaniu mediacyjnym. Informacje na ten temat dostępne są na stronie Centrum Informacji Konsumenckiej. Jednak gdy złożymy wniosek o mediację, nie jesteśmy zwolnieni z obowiązku uregulowania płatności. Kwotę za połączenie z tzw. głuchym telefonem może umorzyć tylko dostawca usług lub sąd powszechny.
Jak sprawdzić, kto dzwonił?
Na ekranie widnieje nieodebrane połączenie od nieznanego numeru? Zamiast oddzwaniać i ryzykować dodatkowe opłaty, lepszym rozwiązaniem będzie sprawdzenie, kto dzwonił. Wystarczy, że wpiszemy numer w wyszukiwarkę Google. Wówczas znajdziemy informacje dotyczące tego, czy dany numer jest bezpieczny, czy też inni internauci mieli z nim kontakt.
Istnieją również specjalne portale, na których możemy sprawdzić do kogo należy numer i jakie opinie wystawiły mu inne osoby. Wśród nich znajdziemy m.in. takie portale jak:
- numerytelefonu.com;
- ktoto.info;
- nieznany-numer.pl;
- infonumer.pl.
Użytkownicy bardzo często dodają komentarze, w których informują, czy dany numer należy do konsultanta, telemarketera, oficjalnej firmy, czy po prostu był to zwyczajny głuchy telefon. To jedna z najprostszych metod, która pozwoli ci zabezpieczyć się przed potencjalnymi oszustami.
W nowoczesnych modelach smartfonów z systemem Android istnieje również możliwość włączenia opcji "Podejrzenie spamu". Wystarczy, że wejdziemy w aplikację "Telefon" i klikniemy ikonę trzech pionowych kropek. Następnie należy przejść do sekcji "Ustawienia" i odszukać opcji "ID rozmówcy i ochrona przed spamem". Można włączyć ją, korzystając z przełącznika. Od teraz za każdym razem, gdy będzie dzwonił podejrzany numer, telefon automatycznie nas o tym poinformuje.
Jak zablokować głuche telefony? Dwa sposoby
Masz już pewność, że nieznany numer, który do ciebie dzwonił to spam? Teraz możesz zablokować ten numer i uniemożliwić mu ponowne próby kontaktu. Zrobisz to w łatwy sposób, korzystając z ustawień w swoim telefonie. W przypadku urządzeń z Androidem działa to w następujący sposób:
1. Przejdź do listy ostatnich połączeń.
2. Naciśnij numer, który chcesz zablokować i kliknij ikonę "i".
3. Na ekranie znajdziesz informację, ile razy ten numer próbował kontaktować się z tobą w ostatnim czasie.
4. W prawym dolnym rogu wybierz ikonę trzech kropek i na liście zaznacz opcję "Zablokuj kontakt".
Od tej pory zablokowany numer nie będzie więcej się z tobą kontaktować. Natomiast jeśli pojawią się podobne głuchy telefony z innych numerów, postępuj w ten sam sposób, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów.
W przypadku iPhone'ów wygląda to nieco inaczej. Aby pozbyć się głuchych telefonów, koniecznie będzie wykonanie tych kroków:
1. Przejdź do aplikacji "Face Time" i kliknij ikonę "Informacje", która znajduje się obok numeru telefonu.
2. Przewiń ekran w dół i zaznacz opcję "Blokuj tę osobę".
Jeżeli zablokujesz konkretny kontakt, to nie będzie już mógł się z tobą skontaktować. Zostawi ci pocztę głosową, jednak nie otrzymasz o tym żadnego powiadomienia. Kontakt, który zablokujesz, również nie zostanie o tym poinformowany.
Ponadto warto wiedzieć, że każdy z operatorów telefonicznych, takich jak Plus, Play, Orange czy T-Mobile oferuje usługę blokowania numerów specjalnych i zastrzeżonych. Jest to opcja, którą można włączyć na swoim koncie abonenckim, korzystając z aplikacji dostawcy usług.
Przeczytaj również: