Łajno jako paliwo do statków. Czy krowy uratują środowisko?

Grupa japońskich firm zainicjowała badanie mające na celu ocenę opłacalności wykorzystania biometanu produkowanego z odchodów zwierzęcych jako czystego źródła paliwa dla statków. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, innowacyjne paliwo zostanie włączone w lokalny plan zerowej emisji netto.

Grupa japońskich firm zainicjowała badanie mające na celu ocenę opłacalności wykorzystania biometanu produkowanego z odchodów zwierzęcych jako czystego źródła paliwa dla statków. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, innowacyjne paliwo zostanie włączone w lokalny plan zerowej emisji netto.
Czy transport morski będzie w końcu "zielony"? Krowy mogą w tym pomóc /123RF/PICSEL

W kontekście transportowego zanieczyszczenia środowiska najczęściej wskazuje się na stale rosnącą liczbę samochodów, pomijając zupełnie statki pasażerskie i transportowe, chociaż spalają one trudne do wyobrażenia ilości oleju napędowego, przyczyniając się do ogromnej emisji zanieczyszczeń. W rzeczywistości zaś według danych z 2021 roku transport wodny emituje blisko 940 milionów ton CO2 rocznie, co odpowiada za 2,5 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych i od lat mówi się o konieczności jego modernizacji.

To właśnie z tego powodu coraz więcej operatorów stawia obecnie na skroplony gaz ziemny (LNG), który jest znaczącym krokiem naprzód w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych. LNG jest czystszą alternatywą dla węgla i ropy naftowej oraz zmniejsza emisję CO2 o 25 do nawet 40 proc. I może być jeszcze bardziej "zielony" za sprawą biometanu (Bio-LNG), który jest zaawansowaną formą biogazu, który po oczyszczeniu i skropleniu osiąga wysokie parametry jakościowe.  

Reklama

Biometan przyszłością żeglugi

Swój pomysł w temacie zaprezentowała właśnie duża japońska firma spedycyjna Mitsui OSK Lines (MOL), która współpracuje z firmą mleczarską Takanashi Milk Products, aby zbadać potencjał przyjaznego dla środowiska biometanu. Studium wykonalności obejmuje także inne przedsiębiorstwa, jak Hamanaka Town, JA Hamanaka, Hokkaido Gas Co oraz MOL Sunflower i jeśli się powiedzie, to czyste źródło energii może pomóc w osiągnięciu Japonii celu, jakim jest zerowa emisja netto do 2050 r. 

Przypomnijmy, chodzi tu o sytuację, gdzie generowane emisje gazów cieplarnianych są równoważone przez działania mające na celu ich redukcję lub usuwanie, co prowadzi do zerowego bilansu

Krowy zasilą statki. Koniec z truciem środowiska

W projekcie główny nacisk położony jest na produkcję biometanu z obornika pochodzącego z lokalnych gospodarstw mlecznych (biometan ze źródeł kopalnych oferuje ograniczone korzyści dla środowiska), który zdaniem MOL można bezproblemowo zintegrować z istniejącą infrastrukturą, dzięki czemu przejście do bardziej ekologicznej przyszłości będzie łatwiejsze.

Co więcej, tego typu produkcja biometanu może pomóc w lepszym zarządzaniu odpadami organicznymi, tzn. zmniejszyć ilość odpadów składowanych na wysypiskach i potencjalne zagrożenia dla środowiska.

I chociaż nie padają tu żadne szczegóły dotyczące produkcji, to zasady działania wszystkich biogazowni tego typu są zbliżone, tzn. na etapie hydrolizy złożone cząsteczki organiczne rozkładane są na prostsze cząsteczki, które następnie przekształcają się w lotne kwasy tłuszczowe, a dalej w octan, wodór i dwutlenek węgla, by wreszcie na etapie metanogenezy zmienić się w metan i dwutlenek węgla.

***

Co myślisz o pracy redakcji Geekweeka? Oceń nas! Twoje zdanie ma dla nas znaczenie. 

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: krowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy