Nad Warszawą pojawił się dziwny amerykański samolot
Dziś (17.04) nad Warszawą pojawił się nietypowy amerykański samolot pionowego startu i lądowania V-22 Osprey. Maszyna wzięła udział w zorganizowanych przez rząd ćwiczeniach antyterrorystycznych.
Amerykański samolot V-22 Osprey był widziany przez mieszkańców miasta. Nietypowa amerykańska maszyna przybyła do stolicy Polski z jednej z amerykańskich baz leżącej na terytorium Wielkiej Brytanii. Samolot wziął udział w zorganizowanych przez polskie służby bezpieczeństwa ćwiczeniach antyterrorystycznych.
To nie pierwsza wizyta tej nietypowej maszyny w naszym kraju. NATO bardzo często wykorzystuje je w trakcie najróżniejszych misji bojowych czy humanitarnych. V-22 Osprey cechuje się bowiem ogromną wszechstronnością i niezawodnością. Amerykańska flota liczy ponad 300 maszyn, które łącznie spędziły w powietrzu ponad 600 tysięcy godzin. Jedna sztuka kosztuje aż 120 milionów dolarów, co czyni V-22 jednym z nadrożnych samolotów świata.
V-22 Osprey nad Warszawą. To dziwna maszyna
V-22 Osprey to wielozadaniowy samolot typu tiltrotor. Został zaprojektowany przez firmy Boeing i Bell Helicopters. Jest to maszyna pionowego startu i lądowania, dlatego oferuje tak dużą praktyczność w wykonywaniu zadań. Pierwszy model V-22 wzniósł się w powietrze w marcu 1989 roku, ale do służby trafił dopiero w 2007 roku.
V-22 generuje siłę nośną i napęd za pomocą dwóch napędzanych wirników zamontowanych na obracających się wałach i gondolach, zwykle na końcach stałego skrzydła. Osprey to pierwszy produkowany seryjnie statek powietrzny z obracanym układem napędowym i wirnikami o średnicy 12 metrów. Maszyna może szybko wylądować np. na małym boisku i podjąć nawet 24 osoby do ewakuacji.
Wszechstronny samolot pionowego startu i lądowania
Samolot oferuje też możliwość transportu ładunków o masie ponad 12 ton. Jeśli chodzi o maksymalną rozwijaną prędkość, to wynosi ona 509 km/h. V-22 może pochwalić się sporym pułapem operacyjnym na poziomie 7925 metra i zasięgiem 1600 kilometrów. Osprey jest dostępny w trzech konfiguracjach: MV-22 Combat Assault i Assault Support dla US Marine Corps i US Army; CV-22 do operacji specjalnych dalekiego zasięgu US SOCOM oraz HV-22 dla US Navy do rozpoznania i ratownictwa bojowego.
Pentagon w ubiegłym roku ogłosił następcę tego nietypowego samolotu. Jest nim Bell V-280 Valor, który nie tylko będzie osiągał większą prędkość przelotową (518 km/h) od V-22 Osprey, ale również będzie brał udział w ciężkich misjach bojowych. Będzie to zatem jeszcze bardziej wielozadaniowa maszyna.