Pierwszy komercyjny komputer kwantowy IBM będzie pracował w klinice i odkrywał nowe leki

Na naszych oczach dzieje się historia. IBM zapowiedział udostępnienie swojego potężnego komputera kwantowego do komercyjnego użytku w celach medycznych. Z jego pomocą będzie można opracować nowe leki i terapie.

W ramach projektu Akcelerator Odkryć, na dobry początek Cleveland Clinic otrzyma system IBM Quantum System One o pojemności 20 kubitów. W niedalekiej przyszłości naukowcy będą mogli pracować też na jego następcy, czyli komputerze kwantowym o pojemności aż 1000 kubitów, nad którym inżynierowie IBM intensywnie pracują.

Klinika w Cleveland stała się więc pierwszym prywatnym ośrodkiem naukowym, który będzie na co dzień korzystał z potęgi obliczeniowej komputerów przyszłości. Oczywiście, tego typu maszyny są dopiero w powijakach, ale już teraz, i to w ciągu kilku dni, można wykonywać na nich obliczenia, które tradycyjnym komputerom zajęłyby tysiące lat lub w ogóle nie byłyby zdolne do ich przeprowadzenia.

Naukowcy mają nadzieję z ich pomocą przyspieszyć badania nad analizą cech molekularnych genomów, opracowaniem nowych leków i terapii na najgroźniejsze choroby świata. IBM Quantum System One będzie połączony z chmurą obliczeniową, w której będzie możliwość wykorzystania mocy kolejnych 20 komputerów kwantowych.

Warto tutaj podkreślić, że firma IBM jako pierwsza na świecie kilka lat temu udostępniła firmom kilka systemów obliczeniowych napędzanych swoimi komputerami kwantowymi. Jednak wielki przełom nastąpi dopiero teraz, gdy cała moc takiego urządzenia będzie wykorzystana przez klinikę w Cleveland w jej projektach.

„Dzięki tej innowacyjnej współpracy mamy wyjątkową możliwość ożywienia przyszłości” - powiedział Tom Mihaljevic , MD, CEO i Prezes Cleveland Clinic. „Te nowe technologie komputerowe mogą pomóc zrewolucjonizować odkrycia w naukach przyrodniczych. Akcelerator odkryć umożliwi naszym renomowanym zespołom zbudowanie przyszłościowej infrastruktury cyfrowej i pomoże przekształcić medycynę, jednocześnie szkoląc pracowników w przyszłości i potencjalnie rozwijając naszą gospodarkę”.

IBM wyznaczył sobie bardzo ambitny cel. W ciągu kilku lat ma opracować komputer kwantowy pracujący na przeszło 1000 kubitów, czyli kwantowych bitach. Firma chce jako pierwsza osiągnąć tzw. supremację kwantową, a mianowicie wówczas te maszyny przyszłości ostatecznie zatriumfują nad tradycyjnymi urządzeniami, gdyż będą w stanie wykonać każdą możliwą operację, nawet takie, które nie są i nigdy nie będą dostępne dla nawet najszybszych w historii superkomputerów.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. IBM