Pociągi PKP Intercity dostaną nowe wagony. Największy kontrakt w historii

PKP Intercity planuje duże inwestycje. Wśród nich są nowe wagony, które dołączą do składów. Spółka podpisała największy w historii kontrakt na dostarczenie takich pojazdów. W jego ramach PKP Intercity kupi co najmniej kilkaset nowych wagonów, na które wyda kilka mld złotych.

Pociągi PKP Intercity dostaną nowe wagony. Największy kontrakt w historii.
Pociągi PKP Intercity dostaną nowe wagony. Największy kontrakt w historii.materiały prasowe

Jeśli podróżujecie pociągami PKP Intercity i narzekacie na stan wagonów w pociągach, to mamy dobre wieści. Przewoźnik zainwestuje mnóstwo pieniędzy w nowe pojazdy tego typu, które już wkrótce zaczną pojawiać się w pierwszych składach. Firma podpisała rekordowy kontrakt we własnej historii.

PKP Intercity podpisało największy kontrakt na wagony w historii

Spółka jakiś czas temu ogłosiła przetarg na zakup co najmniej 300 wagonów (z opcją dodatkowych 150), który został rozstrzygnięty kilka miesięcy temu. Wygrała go firma H. Cegielski — Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania. W tym tygodniu przyszedł czas na podpisanie umowy.

Zarząd PKP Intercity wraz z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury podpisał umowę z poznańską firmą 17 lipca. Odbyło się to w Warszawie, gdzie udział wziął m.in. minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

To jest kontrakt "naj". Największy, jeżeli chodzi o liczbę zamawianych jednorazowo wagonów, ale także "naj" jeżeli chodzi o wysokość kontraktu.
powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak

Kontrakt podpisany przez PKP Intercity zakłada dostarczenie co najmniej 300 wagonów. To zamówienie wyceniono na aż 4,23 mld złotych. Przewoźnik może również w ramach podpisanej umowy skorzystać z dodatkowej opcji. Zakłada ona zakup kolejnych 150 wagonów. Wtedy wartość kontraktu wzrośnie do 6,35 mld złotych.

Kiedy nowe wagony w pociągach PKP Intercity?

Oczywiście pasażerowie zadają sobie jedno pytanie. Kiedy w pociągach PKP Intercity pojawią się nowe wagony? Niestety nie nastąpi to w bardzo krótkim czasie. H. Cegielski — Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania ma je dostarczać od 2026 r. Początkowo będzie to 100 pojazdów, a potem kolejne. Ostatnie powinny zostać oddane przewoźnikowi do 2030 r.

Plan zakłada zakup blisko 200 wagonów 2. klasy (w tym 80 bezprzedziałowych, 40 z przedziałami, 40 przedziałowych z miejscami na rowery i 38 przystosowanych do osób z niepełnosprawnościami). Następnie mamy 38 1. klasy, 38 restauracyjnych oraz 26 wagonów dzienno-nocnych. Przewoźnik zapowiada różne dogodności, w tym internet, strefy dla dzieci czy bezprzewodowe ładowarki.

Dla nas priorytetem jest zapewnienie jak największej ilości komfortowych miejsc dla pasażerów. Można powiedzieć, że beneficjantami dzisiejszej umowy są nasi pasażerowie. To oni otrzymają komfortowe wagony, którymi będzie można pojechać do Katowic, Poznania, Szczecina, Wrocławia. Również w kierunkach zagranicznych. To znacząco poprawi naszą ofertę.
wyjaśnia Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity

PKP Intercity idzie po rekord pasażerów

Wspomniana wyżej inwestycja jest jedną z kilku, które wprowadza obecnie w życie PKP Intercity. Spółka idzie w tym roku po rekord pasażerów, których do końca 2024 r. ma być około 75-78 mln.

Niedawno firma ustanowiła nowy rekord podróżnych w ujęciu dobowym. Padł on 14 lipca, kiedy to pociągami przewieziono łącznie 282,5 tys. pasażerów. Ponadto Polacy coraz chętniej wybierają taką formę podróży, co potwierdzają ostatnie dane udostępnione przez Urząd Transportu Kolejowego.

Pierwszy elektryczny wodolot. Będzie woził pasażerów w SztokholmieAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas