Rządowa strona nie działa? Miała pomóc z ostatnim wyciekiem danych

Miało być dobrze, a wyszło jak zwykle - rządowa strona, która miała pozwolić na sprawdzenie, czy padliśmy ofiarą ostatniego ogromnego wycieku danych, niestety nie działa.

Miało być dobrze, a wyszło jak zwykle - rządowa strona, która miała pozwolić na sprawdzenie, czy padliśmy ofiarą ostatniego ogromnego wycieku danych, niestety nie działa.
Rząd chciał pomóc z wyciekiem danych Polaków, ale serwis nie działa /123RF/PICSEL

Dosłownie wczoraj pisaliśmy o tym, że do sieci trafiły miliony loginów i haseł użytkowników z naszego kraju, co może być największym jednorazowym wyciekiem danych w historii polskiego internetu. Jak informował serwis Zaufana Trzecia Strona, na polskojęzycznym forum w sieci Tor opublikowana została baza danych zawierająca miliony skradzionych wpisów, pochodzących m.in. z usług pocztowych i bankowych, w tym poczta.onet.pl, poczta.wp.pl, online.mbank.pl, ingbank.pl, gov.pl, morele.net, x-kom.pl, allegro.pl czy facebook.com.

Reklama

Nie sprawdzisz, czy padłeś ofiarą wycieku. Rządowa strona nie działa

W momencie pisania przez nas tego tekstu nie było jeszcze dostępne żadne rozwiązanie umożliwiające weryfikację, czy nasze urządzenia padły ofiara ataku i w konsekwencji nasze dane znajdują się w bazie, ale w sprawę postanowił włączyć się rząd. Jak poinformował na Twitterze minister cyfryzacji, Janusz Cieszyński, państwowi eksperci przygotowali proste narzędzie, z którego można skorzystać pod adresem: https://bezpiecznedane.gov.pl.

Jest tylko jeden problem... narzędzie nie działa, a próba skorzystania z niego skutkuje komunikatem "Aktualizacja portalu. Przepraszamy za utrudnienia". Co prawda część użytkowników informuje, że do godziny 11:00 była w stanie się zalogować i sprawdzić dane, inni twierdzą, że mogli wejść na stronę, ale sprawdzić danych już nie, a w ostatnich godzinach strona w ogóle nie działa

Dziwne, u mnie działa

Oczywiście jak to bywa w takich przypadkach strona u jednych działa, a u innych - nie. Tylko u nas w redakcji takie zachowanie się potwierdziło. W większości przypadków strona ładuje się bez problemu, jednak nie zawsze da się zrobić cokolwiek więcej.

Potwierdził to zresztą sam resort cyfryzacji, który napisał, że "Trwają prace nad przywróceniem działania serwisu bezpiecznedane.gov.pl. Będziemy Państwa informować na bieżąco". Trudno powiedzieć, jaka jest przyczyna całego zamieszania, ale najprawdopodobniej rządowi informatycy ponownie niedoszacowali liczby chętnych użytkowników (jak to bywało w przeszłości z rozliczeniem PIT). 

A mamy przecież do czynienia z naprawdę dużym wyciekiem, a na dodatek również z serwisów bankowych, więc ich użytkownicy mają prawo być zaniepokojeni. Pozostaje zatem mieć nadzieję, że ministerstwo szybko upora się z problemem i przywróci działanie serwisu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wyciek danych osobowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy