Sztuczna inteligencja przez 17 godzin pilotowała myśliwiec. To pierwszy raz w historii

Na pierwszy rzut oka wygląda jak tradycyjny F-16, ale w rzeczywistości to wyjątkowy myśliwiec szkoleniowy Lockheed Martin o nazwie VISTA X-62A, który został właśnie pierwszym samolotem taktycznym w historii pilotowanym przez sztuczną inteligencję.

Na pierwszy rzut oka wygląda jak tradycyjny F-16, ale w rzeczywistości to wyjątkowy myśliwiec szkoleniowy Lockheed Martin o nazwie VISTA X-62A, który został właśnie pierwszym samolotem taktycznym w historii pilotowanym przez sztuczną inteligencję.
Tylko wygląda jak zwykły F-16. Przez 17 godzin pilotowała go sztuczna inteligencja /Lockheed Martin /materiały prasowe

Szkolenie pilotów do latania nowoczesnymi samolotami wojskowymi o wysokich osiągach, dostępnymi w wielu różnych wariantach, to bardzo wymagający i kosztowny proces. Szczególnie że dzisiejsze siły powietrzne w wielu armiach świata są znacznie mniejsze niż w przeszłości ze względu na astronomiczne koszty budowy i utrzymania myśliwców. Tym samym trudno jest uwolnić wystarczającą liczbę tych maszyn do celów szkoleniowych, ale branżowi specjaliści mają nadzieję, że sztuczna inteligencja przyniesie rozwiązanie tego problemu.

AI za sterami myśliwca testowego Lockheed Martin

I wydaje się, że mogą mieć dużo racji. Wystarczy spojrzeć na samolot testowy VISTA (Variable In-flight Simulation) X-62A, opracowany przez tajny ośrodek badawczy Skunk Works firmy Lockheed Martin we współpracy z Calspan Corporation, używany w Szkole Pilotów Testowych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych do naśladowania charakterystyki lotu różnych samolotów, który jest również w stanie działać autonomicznie.

Reklama

I takim właśnie autonomicznym lotem, naśladującym ludzkiego pilota, zapewnił sobie miejsce w historii, bo jak informuje Lockheed Martin, został pierwszym samolotem taktycznym, który pilotowało AI (przez 17 godzin!).

VISTA X-62A to zmodyfikowany samolot F-16D Block 30 Peace Marble II, który został wyposażony w awionikę Block 40. Pierwotnie oznaczony jako NF-16D, został uznany za dobro narodowe USA i przemianowany na X-62A w czerwcu 2021 roku. I choć na pierwszy rzut oka wygląda jak tradycyjny F-16, tyle że w jaskrawych kolorach, skrywa wysoce zaawansowane systemy, niedawno ulepszone o zaktualizowany System Symulacji VISTA (VSS), Algorytm Śledzenia Modelu (MFA) i System Autonomicznej Kontroli Symulacji (SACS).

Dwa ostatnie działające wspólnie zapewniły VISTA X-62A zupełnie nowe możliwości, zamieniając go w latające stanowisko testowe autonomii i sztucznej inteligencji. Co więcej, zintegrowane systemy pozwalają na błyskawiczne dostosowanie do zmian w oprogramowaniu, umożliwiając szybkie prototypowanie w celu przyspieszenia rozwoju, a także zwiększenia liczby lotów testowych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: F-16
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy