Sztuczna inteligencja przez 17 godzin pilotowała myśliwiec. To pierwszy raz w historii

Na pierwszy rzut oka wygląda jak tradycyjny F-16, ale w rzeczywistości to wyjątkowy myśliwiec szkoleniowy Lockheed Martin o nazwie VISTA X-62A, który został właśnie pierwszym samolotem taktycznym w historii pilotowanym przez sztuczną inteligencję.

Tylko wygląda jak zwykły F-16. Przez 17 godzin pilotowała go sztuczna inteligencja
Tylko wygląda jak zwykły F-16. Przez 17 godzin pilotowała go sztuczna inteligencja Lockheed Martinmateriały prasowe

Szkolenie pilotów do latania nowoczesnymi samolotami wojskowymi o wysokich osiągach, dostępnymi w wielu różnych wariantach, to bardzo wymagający i kosztowny proces. Szczególnie że dzisiejsze siły powietrzne w wielu armiach świata są znacznie mniejsze niż w przeszłości ze względu na astronomiczne koszty budowy i utrzymania myśliwców. Tym samym trudno jest uwolnić wystarczającą liczbę tych maszyn do celów szkoleniowych, ale branżowi specjaliści mają nadzieję, że sztuczna inteligencja przyniesie rozwiązanie tego problemu.

AI za sterami myśliwca testowego Lockheed Martin

I wydaje się, że mogą mieć dużo racji. Wystarczy spojrzeć na samolot testowy VISTA (Variable In-flight Simulation) X-62A, opracowany przez tajny ośrodek badawczy Skunk Works firmy Lockheed Martin we współpracy z Calspan Corporation, używany w Szkole Pilotów Testowych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych do naśladowania charakterystyki lotu różnych samolotów, który jest również w stanie działać autonomicznie.

I takim właśnie autonomicznym lotem, naśladującym ludzkiego pilota, zapewnił sobie miejsce w historii, bo jak informuje Lockheed Martin, został pierwszym samolotem taktycznym, który pilotowało AI (przez 17 godzin!).

VISTA X-62A to zmodyfikowany samolot F-16D Block 30 Peace Marble II, który został wyposażony w awionikę Block 40. Pierwotnie oznaczony jako NF-16D, został uznany za dobro narodowe USA i przemianowany na X-62A w czerwcu 2021 roku. I choć na pierwszy rzut oka wygląda jak tradycyjny F-16, tyle że w jaskrawych kolorach, skrywa wysoce zaawansowane systemy, niedawno ulepszone o zaktualizowany System Symulacji VISTA (VSS), Algorytm Śledzenia Modelu (MFA) i System Autonomicznej Kontroli Symulacji (SACS).

Dwa ostatnie działające wspólnie zapewniły VISTA X-62A zupełnie nowe możliwości, zamieniając go w latające stanowisko testowe autonomii i sztucznej inteligencji. Co więcej, zintegrowane systemy pozwalają na błyskawiczne dostosowanie do zmian w oprogramowaniu, umożliwiając szybkie prototypowanie w celu przyspieszenia rozwoju, a także zwiększenia liczby lotów testowych.

VISTA pozwoli nam równolegle rozwijać i testować najnowocześniejsze techniki sztucznej inteligencji oraz nowe projekty pojazdów bez załogi. To podejście, w połączeniu z ukierunkowanymi testami na nowych systemach pojazdów w miarę ich produkcji, szybko dojrzeje do autonomii platform bez załogi i pozwoli nam zapewnić naszym myśliwcom wojskowym znaczące zdolności taktyczne
powiedział w oświadczeniu dyrektor ds. badań Szkoły Pilotów Testowych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, M. Christopher Cotting.
Wpadłeś pod lód i co dalej? Młodzież ze Szwecji zna rozwiązanieAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas