To pierwszy taki statek komercyjny. Ma nietypowe zadanie

Northern Pioneer to pierwszy na świecie statek komercyjny do transportu CO2. Został on zbudowany w Chinach przez Dalian Shipbuilding Industry Co. i jest długi na 130 metrów. W trakcie jednego kursu statek jest w stanie przetransportować 7,5 tys. metrów sześciennych skroplonego dwutlenku węgla.

Chiny zbudowały pierwszy statek komercyjny do transportu CO2.
Chiny zbudowały pierwszy statek komercyjny do transportu CO2.SASACmateriały prasowe

W Chinach stworzono pierwszy na świecie statek komercyjny, który otrzymał nietypowe zadanie. Okręt posłuży do transportu dwutlenku węgla i został zbudowany na życzenie Norwegów ze spółki joint venture Northern Lights. Co to za maszyna?

Northern Pioneer to pierwszy statek komercyjny do transportu CO2

Statek Northern Pioneer jest pierwszym komercyjnym okrętem, który posłuży do transportowania dwutlenku węgla. Maszyna ma długość około 130 metrów i jest szeroka na 21,2 metra. W takcie jednego kursu może przewieźć aż 7,5 tys. metrów sześciennych skroplonego CO2.

Statek został zbudowany w chińskiej stoczni przez Dalian Shipbuilding Industry Co., jednostkę China State Shipbuilding Corporation. Został on przekazany spółce joint venture dużych firm energetycznych. Są to Shell, Equinor i TotalEnergies, które wpadły na pomysł, aby świadczyć usługi transportowania oraz magazynowania dwutlenku węgla.

Jesteśmy dumni z zaprojektowania i zbudowania pierwszego na świecie statku do komercyjnego transportu CO2. Dostarczenie tego statku ugruntuje pozycję DSIC jako pioniera w zakresie rozwiązań transportu dwutlenku węgla, a my nadal będziemy współpracować z Northern Lights, aby zrealizować ich cele.
powiedział Lin Jiming, wiceprezes DSIC

Podobnych statków będzie więcej

Wiemy, że Chińczycy nie planują poprzestać na jednym takim statku. Northern Pioneer jest pierwszym z czterech, które ma otrzymać norweska spółka. Obecnie DSIC buduje Northern Pathfinder, który jest bliźniaczo podobny do pierwszego.

Nowe statki łączą napęd zasilany LNG z technologią żagla wirnikowego wspomaganego wiatrem. Według firmy pozwala to na zredukowanie nawet o 34 proc. śladu węglowego względem innych maszyn morskich. Takie rozwiązanie usprawnia także efektywność energetyczną.

Statki stanowią część projektu o nazwie Longship, który zakłada możliwość zmagazynowania aż 1,5 mln ton dwutlenku węgla rocznie. Już teraz mówi się o większych możliwościach z zakresu przechowywania CO2, bo popyt na tego typu rozwiązania w Europie rośnie.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Ma zagadać oszustów. Babcia AI w obronie prawdziwych ludzi© 2024 Associated Press
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas