iPad 2 - pierwsze spojrzenie
W Polsce debiutuje iPad 2. Za najtańszy model trzeba będzie zapłacić ponad 2 tys. zł. Czy warto?
Po niezwykle udanej premierze w Stanach Zjednoczonych, iPad 2 trafia do sprzedaży w Europie, w tym w Polsce. Ostatnie wydarzenia w Japonii wywołały dyskusję, czy debiut drugiej generacji tabletu Apple w naszym kraju nie zostanie przełożony na późniejszy termin. Tak się jednak nie stało - firma sprostała zadaniu.
Bezbłędny wygląd
iPad 2 ma odświeżony design. Po raz pierwszy pojawiła się biała wersja tabletu, która na żywo wygląda bardzo ciekawie i na pewno znajdzie wielu nabywców. Urządzenie jest znacznie cieńsze od swojego poprzednika, a jednocześnie o wiele wydajniejsze. Swoją drogą, Apple zastosowało tu ciekawy zabieg psychologiczny. Kto miał w rękach iPada 1 wie, że jego tył nie jest płaski, a wypukły na środku. W przypadku drugiej generacji "plecy" są już tradycyjne, co wzmacnia pozytywne wrażenie o nowym sprzęcie. Producent chwali się także, że pomimo miniaturyzacji, zachowano czas pracy na baterii. Po wstępnych testach można to potwierdzić - 10 godzin intensywnego użytkowania zaspokoi potrzeby nawet najbardziej wymagających użytkowników.
iPad - prezentacja wideo:
Urządzenie jest lekkie jak piórko. Wrażenie to wywołane jest nie tylko jego rzeczywistą wagą, ale także specyficznym designem. Użytkownik czuje się tak, jakby trzymał w rękach sam panel wyświetlacza. Szkło zastosowane do produkcji iPada 2 jest cieńsze niż to, które znamy z poprzedniej jego generacji. Dzięki temu, w teorii przynajmniej, powinno być ono mniej podatne na uszkodzenia zewnętrzne. Testy firm zewnętrznych pokazują, że jest ono zdecydowanie bardziej giętkie.
Sam wyświetlacz pozostał bez zmian. Szkoda, że Apple nie udało się zastosować w nim Retiny. Kto na codzień korzysta z iPhone'a 4 będzie widział sporą różnicę jakościową. Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż jest to najwyższa półka. Po amerykańskiej premierze drugiego iPada na forach internetowych zaczęły się pojawiać wpisy dotyczące egzemplarzy posiadających wadliwe wyświetlacze. Problemy polegają na obecności jaśniejszych pól na ich bokach. Jest to związane z przedostawaniem się zbyt dużej ilości światła "na powierzchnię" urządzenia.
W systemie bez zmian
Oprogramowanie wykorzystane w iPadzie 2 to, tradycyjnie już, iOS. Pod tym względem iPad 2 nie różni się niczym od swojego poprzednika. Obecność dwurdzeniowego procesora oraz o wiele bardziej wydajnej grafiki dodała mu jednak skrzydeł. Dzięki temu możliwe stało się wykorzystywanie urządzenia do pracy z materiałami wideo i audio w jakości HD. Zadowoleni będą również fani mobilnej rozrywki.
Nowy iPad wyposażony został w dwie kamery służące do wideorozmów, nagrywania filmów oraz robienia zdjęć. Okazuje się, że o ile do rozmów wideo nadają się one znakomicie, o tyle filmy czy zdjęcia wykonane przy ich pomocy pozostawiają wiele do życzenia. Jakość materiału wyjściowego jest zbliżona do tego, co można uzyskać przy pomocy iPoda Touch. Z drugiej strony, trudno wyobrazić sobie sytuację, w której można byłoby używać dużego iPada jako podstawowego narzędzia do filmowania czy fotografowania. Możemy spodziewać się, że obecność kamer zostanie już niedługo wykorzystana w aplikacjach typu Augmented Reality (rozszerzonej rzeczywistości). Kamer o lepszej jakości możemy się spodziewać zapewne dopiero w kolejnej generacji urządzenia.
Ten jedyny tablet
Tablet Apple'a nie jest czymś, co może w pełni zastąpić tradycyjny komputer. Jednak wraz z premierą drugiej jego wersji mamy do czynienia ze znaczącym wzrostem wydajności, co może się przyczynić do zwiększenia liczby profesjonalnych aplikacji. Sam iPad 2 przykuwa uwagę i jest urządzeniem bardzo ciekawym, jednak nie ma już w sobie takiego "efektu wow", jak w przypadku pierwszej generacji. Na plus należy zaliczyć zwiększoną mobilność urządzenia. Wprawdzie wielkość ekranu pozostała bez zmian, jednak całość prezentuje się zdecydowanie mniej masywnie i bardziej zachęca do zabrania iPada 2 w podróż.
Nie mamy złudzeń. Obecnie iPad 2 nie ma realnej konkurencji na rynku tabletów. Apple posiada znaczącą większość udziałów w tym segmencie, a w internecie zaczynają się pojawiać pierwsze informacje o wycofywaniu się konkurencji. iPad 2 wygrywa dzięki bogatej ofercie aplikacji, wyglądowi, wydajności oraz cenie.
Dokładny test iPada 2, wraz z materiałem wideo i dłuższymi przemyśleniami opublikujemy w przyszłym tygodniu.
Przykładowe ceny iPada 2 (za MediaMarkt):
16GB Wi-Fi: 2049 złotych
32GB Wi-Fi: 2469 złotych
64GB Wi-Fi: 2899 złotych
16GB 3G + Wi-Fi: 2549 złotych
32GB 3G + Wi-Fi: 2979 złotych
64GB 3G + Wi-Fi: 3399 złotych