Pentax K200D - własny styl

Firma Pentax, mimo, że nie jest może fotograficznym potentatem, dawno już zyskała sobie dość liczne grono wiernych fanów. W czym tkwi źródło popularności aparatów tej marki? Testujemy Pentaksa K200D.

article cover
materiały prasowe
1/200s, f/ 6,3, ISO 200
INTERIA.PL - Adam Nietresta

Na przednim panelu K200D, na lewo od mocowania obiektywu, umieszczono przełącznik auto/manualfokus oraz przycisk oznaczony jako RAW. Zadaniem tego ostatniego jest umożliwienie fotografującemu czasowej zmiany formatu zapisywanych obrazów. Funkcję tą uruchomić musimy uprzednio w menu głównym - poprzez określenie formatu plików wybieranego opisywanym przyciskiem (np. JPEG zmieniany na RAW) - niemniej jest to rozwiązanie bardzo wygodne i zwalnia nas ono późniejszej konieczności "przedzierania" się przez menu za każdym razem, gdy będziemy mieli ochotę zmienić format zapisu zdjęć.

1/125s, f/ 6,3, ISO 200
INTERIA.PL - Adam Nietresta

Pokrętło nastaw pozwala na wybór spośród tradycyjnych trybów fotografowania: trybu automatycznego, automatyki ekspozycji (P), pierwszeństwa czułości (Sv), pierwszeństwa migawki (Tv) lub przysłony (Av) i trybu nastaw manualnych (M), a także na uruchomienie trybu "ekspozycji żarówki" (B), którego zadaniem jest ułatwienie wykonywania zdjęć wymagających długiego czasu naświetlania.

Dodatkowo pokrętło nastaw umożliwia wyłączenie lampy błyskowej i uruchomienie wybranego programu tematycznego. Programy: portret, pejzaż, zdjęcia makro, ruchomy obiekt i portret nocny dostępne są bezpośrednio, natomiast tryby: sceneria nocna, śnieg i woda, jedzenie, zachód słońca, dzieci, zwierzęta, świece i muzeum uruchomić musimy z poziomu menu podręcznego, o którym będzie mowa w dalszej części testu.

1/250s, f/ 6,7, ISO 200
INTERIA.PL - Adam Nietresta

Klawisz Av domyślnie odpowiada za regulację (w zakresie -2 do +2) kompensacji ekspozycji (jej krok - regulowany w menu głównym aparatu - może wynosić 1 lub 1/3 Ev), lecz jeśli zdecydujemy się na fotografowanie w trybie nastaw ręcznych, pozwoli także na ustawienia czasu migawki i przysłony.

1/180s, f/ 6,7, ISO 200
INTERIA.PL - Adam Nietresta

Pomocniczy wyświetlacz LCD informuje - w zależności od ustawień i trybu pracy aparatu - o najważniejszych parametrach fotografowania. Są wśród nich: czas otwarcia migawki, wartość przysłony, balans bieli, tryb pracy lampy, tryb rejestracji (zdjęcia pojedyncze, seryjne etc.), ustawienia pomiaru ostrości i kompensacji ekspozycji, czułość, format zapisywanych plików oraz stan baterii czy liczba pozostałych zdjęć.

1/200s, f/ 7,1, ISO 200
INTERIA.PL - Adam Nietresta

Dla pełnego obrazu budowy testowanego aparatu, trzeba jeszcze wspomnieć o: slocie kart pamięci SD/SDHC (prawa strona korpusu), gnieździe złącz zasilającego i USB oraz wężyka spustowego (strona lewa), komorze akumulatorów, gnieździe złącza na dodatkowy grip i gwincie statywu (podstawa korpusu).

1/200s, f/ 7,1, ISO 200
INTERIA.PL - Adam Nietresta

Ekran główny testowanego modelu wyświetla w bardzo przejrzysty sposób wszystkie niezbędne dane na temat bieżących ustawień, a prezentowane na nim informacje różnią się od siebie w zależności od przyjętego akurat trybu pracy.

Podczas uruchamiania aparatu i korzystania z pokrętła nastaw, na ekranie pojawiają się komunikaty dotyczące: trybu fotografowania (P, Tv etc), trybów rejestracji, pomiaru ostrości, błysku lampy, a także balansu bieli, czułości czy stanu baterii.

1/250s, f/ 6,7, ISO 200
INTERIA.PL - Adam Nietresta

W trybie podglądu ekran może być wykorzystywany do wyświetlania wszystkich ww danych dla każdego z zapisanych obrazów oraz do prezentacji histogramu. W K200D na histogram składają się dwa wykresy, a mianowicie wykres jasności oraz wykres RGB. Pierwszy z nich przedstawia rozkład naświetlenia zdjęcia, drugi- intensywność barw czerwonej, zielonej i niebieskiej.

1/250s, f/ 6,7, ISO 200
INTERIA.PL - Adam Nietresta

W menu podręcznym aparatu możemy także uruchomić funkcję "zdjęcia niestandardowe". Umożliwia ona zmianę odcienia zdjęcia wg ustawień: jasne, naturalne, portret, pejzaż, żywe i monochromatyczne. Dla pierwszych pięciu ustawień możliwa jest odrębna regulacja takich parametrów jak: nasycenie, odcień, kontrast i ostrość. W ustawieniu monochromatyczne, można także skorzystać z efektu filtra (filtr zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony, purpurowy, niebieski, podczerwony) oraz z tonowania.

Zdjęcia przedstawiające poziom szumów
INTERIA.PL - Adam Nietresta
ISO 100
INTERIA.PL - Adam Nietresta
ISO 200
INTERIA.PL - Adam Nietresta
ISO 400
INTERIA.PL - Adam Nietresta
ISO 800
INTERIA.PL - Adam Nietresta
ISO 1600
INTERIA.PL - Adam Nietresta

Fotografie wykonane tym aparatem są ostre (bardzo dobrze spisuje się system AF, istnieje też możliwość ostrzenia ręcznego nawet po automatycznym ustawieniu ostrości zdjęcia) i bardzo plastyczne pod względem kolorystycznym. Nowemu Pentaksowi należy się też sporo uznania za minimalny (nawet przy wyłączonym systemie redukcji ziarna) poziom szumów widocznych na fotografiach i szybkość działania. Na zdjęciach minimalnie razić może natomiast efekt aberracji chromatycznej, ale ta wada obiektywu nie przekracza granic tolerancji i nie wpływa ujemnie na ogólnie wysoką ocenę testowanego aparatu.

Pentax K200D, specyfikacja techniczna:

Matryca: CCD 10 megapikseli

Mocowanie obiektywu: obiektywy z bagnetem Pentax K

Wyświetlacz: 2,7" TFT LCD, 230 tys pikseli

Czas otwarcia migawki: 30 - 1/4000 s

Czułość: ISO 1600

Pamięć: Karty SD/SDHC

Zasilanie: akumulatory AA/baterie

Wymiary/masa: 129,5 x 92,5 x 70 mm/630 g

PLUSY:

+ duża liczba oryginalnych funkcji

+ prostota i czytelność obsługi

+ dobra jakość zdjęć

MINUSY:

-  wyprofilowanie gripu

- mocowanie osłony obiektywu

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas