Chiny mają naddźwiękowy samolot pasażerski. Dwa razy szybszy niż Concorde

Do tej pory w kontekście następcy Concorde’a poważnie mówiło się głównie o Overture od Boom Supersonic, którego prototyp ma za sobą kilka udanych lotów na pustyni Mojave. Chińskie Space Transportation nie ma jednak zamiaru siedzieć z założonymi rękami i ogłosiło, że ​przetestowało prototyp komercyjnego samolotu transportowego dwukrotnie szybszego niż legenda.

Do tej pory w kontekście następcy Concorde’a poważnie mówiło się głównie o Overture od Boom Supersonic, którego prototyp ma za sobą kilka udanych lotów na pustyni Mojave. Chińskie Space Transportation nie ma jednak zamiaru siedzieć z założonymi rękami i ogłosiło, że ​przetestowało prototyp komercyjnego samolotu transportowego dwukrotnie szybszego niż legenda.
To kolejny potencjalny następca Concorde'a. Chińczycy gonią /Space Transportation /materiały prasowe

Chińska firma Lingkong Tianxing Technology, znana również jako Space Transportation, ogłosiła przełomowy test prototypu samolotu transportowego, który może podróżować z prędkością prawie dwukrotnie większą niż legendarny Concorde. Samolot osiąga prędkość Mach 4, czyli około 4939 km/h, co otwiera nowe możliwości w dziedzinie superszybkiego transportu pasażerskiego.

Według raportu South China Morning Post, Space Transportation planuje już w przyszłym miesiącu przeprowadzić kolejny test silnika Yunxing, a jego pełnowymiarowa wersja ma być gotowa do pierwszego lotu w 2027 roku.

Reklama

Kolejny następca Concorde’a coraz bliżej

Concorde, pierwszy odrzutowiec pasażerski zdolny do lotów z prędkością naddźwiękową, pozostaje symbolem zaawansowanej technologii lotniczej XX wieku. Dzięki silnikom Rolls-Royce Olympus, Concorde mógł osiągnąć prędkość maksymalną około 2140 km/h, co pozwalało mu pokonać Atlantyk w czasie o połowę krótszym niż tradycyjne samoloty pasażerskie. 

Chińczycy planują więc nie tylko dorównać tej legendzie, ale wręcz prześcignąć jej osiągi. Samolot Yunxing ma umożliwić podróż z Pekinu do Nowego Jorku w około dwie godziny, co więcej ma mieć zdolność pionowego startu i lądowania i będzie latał na wysokości około 20 tys. metrów.

Space Transportation i rozwój technologii

Space Transportation to firma specjalizująca się w systemach transportu kosmicznego, założona w 2018 roku przez Wang Yudonga. W 2021 roku zebrała środki na rozwój swojej działalności, a w maju 2022 roku pomyślnie przeprowadziła misję lotu rakiety Tianxing I. Firma posiada więc kompleksowe zdolności projektowania i badań nad statkami powietrznymi zdolnymi do lotów hipersonicznych i rakietami. 

Zespół Space Transportation pracuje nad takimi aspektami jak analiza wytrzymałości strukturalnej, analiza sił, projektowanie ścieżek przenoszenia sił strukturalnych oraz testy środowiskowe. 

Podczas ostatniego testu samolotu Yunxing firma sprawdziła aerodynamikę, ochronę termiczną i systemy sterowania prototypu, a także jego system awioniki i wytrzymałość konstrukcyjną, zyskując cenne dane na temat funkcjonalności maszyny w ekstremalnych warunkach.

Nowa era transportu pasażerskiego?

Pomimo zaawansowanych technologii, wyzwaniem pozostają kolejne testy i finalizacja projektu, bo zanim loty komercyjne z prędkością Mach 4 staną się rzeczywistością, minie najpewniej wiele czasu. Co jednak ciekawe, jeśli Space Transportation się postara, to może jeszcze wygrać ze wspomnianym już Boom Supersonic, które podpisało już nawet umowy z kilkoma liniami lotniczymi, ale jego Overture ma osiągnąć zdolność operacyjną dopiero w 2029 roku.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Concorde
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy