Chiny mają naddźwiękowy samolot pasażerski. Dwa razy szybszy niż Concorde
Do tej pory w kontekście następcy Concorde’a poważnie mówiło się głównie o Overture od Boom Supersonic, którego prototyp ma za sobą kilka udanych lotów na pustyni Mojave. Chińskie Space Transportation nie ma jednak zamiaru siedzieć z założonymi rękami i ogłosiło, że przetestowało prototyp komercyjnego samolotu transportowego dwukrotnie szybszego niż legenda.
Chińska firma Lingkong Tianxing Technology, znana również jako Space Transportation, ogłosiła przełomowy test prototypu samolotu transportowego, który może podróżować z prędkością prawie dwukrotnie większą niż legendarny Concorde. Samolot osiąga prędkość Mach 4, czyli około 4939 km/h, co otwiera nowe możliwości w dziedzinie superszybkiego transportu pasażerskiego.
Według raportu South China Morning Post, Space Transportation planuje już w przyszłym miesiącu przeprowadzić kolejny test silnika Yunxing, a jego pełnowymiarowa wersja ma być gotowa do pierwszego lotu w 2027 roku.
Concorde, pierwszy odrzutowiec pasażerski zdolny do lotów z prędkością naddźwiękową, pozostaje symbolem zaawansowanej technologii lotniczej XX wieku. Dzięki silnikom Rolls-Royce Olympus, Concorde mógł osiągnąć prędkość maksymalną około 2140 km/h, co pozwalało mu pokonać Atlantyk w czasie o połowę krótszym niż tradycyjne samoloty pasażerskie.
Chińczycy planują więc nie tylko dorównać tej legendzie, ale wręcz prześcignąć jej osiągi. Samolot Yunxing ma umożliwić podróż z Pekinu do Nowego Jorku w około dwie godziny, co więcej ma mieć zdolność pionowego startu i lądowania i będzie latał na wysokości około 20 tys. metrów.