Czy technologia może być miarą luksusu? DS 4 udowadnia, że tak
Płatna współpraca
Luksus kojarzy nam się zwykle z najwyższej jakości materiałami, pieczołowitym wykończeniem oraz rzemieślniczą precyzją. Skojarzenia jak najbardziej właściwe, ale wyznacznikiem luksusu może być także zastosowana technologia, czego najlepszym przykładem jest DS 4.
Legendarne dziedzictwo marki DS żywe jest po dziś dzień
DS Automobiles to francuska marka premium, wywodząca się z modelu DS, który zadebiutował w 1955 roku. Samochód ten wywołał prawdziwą sensację, za sprawą niezwykłego komfortu oraz wyrafinowanych rozwiązań technicznych, ale także nietuzinkowej prezencji. Obecnie jest to model kultowy, będący symbolem francuskiej awangardy oraz innowacji. Pierwszy DS udowodnił, że technologia, może być miarą luksusu.
Właśnie z tej filozofii czerpie obecnie marka DS, projektując swoje modele. Doskonałym przykładem tego, jak wygląda to w praktyce, jest DS 4. To kompaktowy hatchback (choć o sylwetce nawiązującej do crossoverów), a samochody tego segmentu nie kojarzą się raczej z wyrafinowaną technologią. Tymczasem DS 4 oferuje rozwiązania znane z luksusowych limuzyn.
Niech się stanie światłość, czyli niezwykłe oświetlenie w DS 4
Zwróćmy na przykład uwagę na światła. Pierwszy DS sprzed ponad pół wieku wyróżniał się między innymi reflektorami, które podążały za ruchami kierownicy, skutecznie doświetlając zakręty. W przypadku DS 4 zastosowano reflektory Matrix LED Vision, składające się łącznie ze 150 diod. Pozwala to na bardzo precyzyjne sterowanie snopem światła i jak najlepsze oświetlanie drogi. Dzięki temu możliwe jest na przykład korzystanie ze świateł drogowych na swoim pasie ruchu oraz poboczu, podczas gdy dla pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka tworzony jest nieoświetlony wycinek, aby ich kierowcy nie byli oślepiani. Jeśli natomiast DS 4 dogoni inny pojazd, to snop światła zostanie przed nim odpowiednio skrócony, podczas gdy lewy pas oraz oba pobocza, pozostaną doskonale doświetlone.
Tak działające reflektory wpływają przede wszystkim na bezpieczeństwo, ale na nieoświetlonej drodze korzystanie z nich jest prawdziwym luksusem, dając komfort jazdy niemal jak w dzień. Tylne światła z kolei mają jedynie za zadanie wskazywać na pozycję pojazdu na drodze, ale i tutaj można zrobić coś niezwykłego. DS 4 ma światła z motywem łuski, wykonanymi w technice laserowej. Wyglądem przypominają trochę kryształy, które rozbłyskują czerwienią po włączeniu. W ten oto sposób można sprawić, aby całkowicie utylitarny element, jakim są tylne światła, pełnił funkcję ozdobną, podkreślającą wyjątkowość samochodu.
Elegancja formy i wyrafinowanie technologii we wnętrzu DS 4
Inne przykłady połączenia elegancji i technologii znajdziemy we wnętrzu. Wykończone jest ono wysokogatunkową skórą nappa, a większość obsługi skoncentrowano w centralnym ekranie, dzięki czemu uzyskano stylowy minimalizm. Z uwagi na ergonomię pozostawiono oczywiście trochę fizycznych przełączników, ale na przykład te poniżej ekranu wkomponowano w listwę ozdobną, aby nie zaburzały harmonii deski rozdzielczej.
Sam ekran systemu informacyjno-rozrywkowego ma przekątną 10 cali i jest oczywiście dotykowy, zapewniając łatwość i szybkość obsługi na poziomie wysokiej klasy smartfonów. Pozwala też na personalizację menu dzięki widgetom, które wraz z innymi ustawieniami, przypisywane są do profili użytkowników. Każda więc osoba, która użytkuje dany egzemplarz DS 4, może natychmiast po zajęciu miejsca, przywołać wszystkie swoje ustawienia. System wyposażony jest także w osobistego asystenta, reagującego na polecenia głosowe, a dzięki stałemu połączeniu z chmurą, zawsze mamy dostęp do jego najnowszej wersji, podobnie jak do najnowszych map.
Na tym jednak nie koniec innowacyjnych rozwiązań. DS 4 ma także dodatkowy ekran umieszczony na konsoli środkowej. To DS SMART TOUCH, pozwalający na sterowanie za pomocą gestów - można za jego pomocą wybrać jeden z zaprogramowanych skrótów, wpisywać ręcznie miejsce docelowe w nawigacji, albo na przykład przybliżać i oddalać mapę. Kierowca może robić to bez odrywania ręki z podłokietnika, co jest kolejnym przykładem na to, jak technologia może poprawić wygodę i doświadczenie z użytkowania pojazdu.
Warto wspomnieć także o wyświetlaczu head-up, a więc rzucającym najważniejsze informacje dotyczące jazdy na szybę czołową przed kierowcą. To rozwiązanie jest pierwszym krokiem w stronę futurystycznej koncepcji rozszerzonej rzeczywistości. Kierujący ma bowiem wrażenie, że wskazania pojawiają się nie na szybie, tylko na asfalcie przed pojazdem, a więc tam gdzie spogląda podczas jazdy. W ten sposób bez odrywania oczu od drogi, może śledzić nie tylko prędkość, ale także wskazania nawigacji, informacje o odtwarzanej muzyce oraz działaniu systemów wsparcia.
Technologia na straży bezpieczeństwa i komfortu
A skoro już o asystentach kierowcy mowa, to DS 4 wyposażony jest w cały ich zestaw. Informują o innych pojazdach w martwym polu, dbają aby auto przez przypadek nie opuściło swojego pasa ruchu, a także potrafią ostrzegać o ryzyku kolizji i im zapobiegać. Największe wrażenie jednak robią funkcje częściowo autonomiczne. DS 4 potrafi nie tylko utrzymywać zadaną prędkość oraz bezpieczny dystans od poprzedzającego pojazdu, ale może sam prowadzić samochód po wybranym pasie ruchu, reagować na ograniczenia prędkości oraz dostosowywać prędkość do pokonywanych zakrętów. Samochód potrafi też zupełnie zatrzymywać się i potem samodzielnie ruszać podczas jazdy w korku oraz półautomatycznie wyprzedzać. Kierowca musi cały czas kontrolować działanie systemów, ale ich obecność znacząco poprawia komfort jazdy i pozwala dotrzeć do celu znacznie bardziej wypoczętym. Zaawansowana technologia wspiera więc kierowcę DS 4 na każdym kroku.
O niezapomniane doznania i najwyższy komfort jazdy dba jeszcze jedno rozwiązanie. Pierwszy DS zasłynął między innymi zawieszeniem hydropneumatycznym, które doskonale wybierało nierówności. DS 4 natomiast ma adaptacyjne zawieszenie, ale takie które nie reaguje po najechaniu na nierówność, ale już wcześniej jest gotowe na ich wybieranie. Francuski kompakt premium wyposażony jest w kamerę, która skanuje drogę przed nim, wykrywa nierówności i przygotowuje amortyzatory do ich niwelowania, niezależnie dla każdego z kół.
Wśród technologii, które prezentują technologiczny know-how marki, trzeba wymienić także system DS NIGHT VISION. Korzysta on z kamery na podczerwień, która wykrywa pieszych i zwierzęta w odległości 200 metrów. Ich sylwetki są wyraźnie oznaczone na obrazie, a samochód wyświetla kierowcy także w razie potrzeby sygnały ostrzegawcze, aby ten zawsze miał czas na odpowiednią reakcję.
DS 4 ucieleśnia ideę technologii będącej miarą luksusu
Nie ma wątpliwości co do tego, że DS 4, ze swoim awangardowym stylem, luksusowym wnętrzem i rzemieślniczą perfekcją wykonania, stawia wysoko poprzeczkę dla pojęcia prestiżu i luksusu w motoryzacji. Doskonałym dopełnieniem tego obrazu są zastosowane w nim nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania, których zadaniem jest zarówno poprawa komfortu, ułatwienie kierowcy obsługi funkcji pojazdu, jak również zapewnienie relaksu i dbanie o bezpieczeństwo jego oraz pozostałych podróżnych.
Zużycie paliwa dla modelu DS4 Pure Tech 6,1 l/100 km; emisja CO2 138 g/km zostały określone zgodnie z procedurą WLTP
Zużycie paliwa dla modelu DS4 E-TENSE 225 1,4 l/100 km; emisja CO2 27 g/km zostały określone zgodnie z procedurą WLTP.
Płatna współpraca