Fizycy wytłumaczyli Elonowi Muskowi, dlaczego w Cybertrucku popękały okna
Prezentacja nowego, zjawiskowego pojazdu od Tesli wzbudziła wiele kontrowersji, ale najwięcej teraz w sieci mówi się o wielkiej wpadce podczas testu pancernych szyb w Cybertrucku. Fizycy wzięli to pod lupę.
Okazuje się, że pancerne Tesla Armor Glass naprawdę są odporne na rzuty stalowymi kulami, ale tylko w pewnych warunkach, którzy najwidoczniej inżynierowie nie przewidzieli. Pierwsza część prezentacji pojazdu związanej z pancernymi szybami przebiegła idealnie. Kule spadały na szybę z różnych wysokości i to na Tesla Armor Glass nie robiło żadnego wrażenia.
Sprawy przybrały jednak inny, nieoczekiwany obrót, gdy Franz von Holzhausen, główny projektant Tesli, rzucił stalową kulę w okno z bliskiej odległości. Szyba natychmiast pękła. Podobnie stało się również z drugą szybą. Tak samo byłoby ze wszystkimi kolejnymi. Dlaczego? Fizycy tłumaczą, że szyba Tesla Armor Glass najlepiej działa wówczas, gdy znajduje się poza ramą i może swobodnie wibrować. Dzięki temu amortyzuje siłę uderzenia.
Tymczasem osadzona w stalowej ramie drzwi i karoserii Cybertrucka, była wyjątkowo mocno usztywniona, więc nie mogła swobodnie wibrować. W efekcie tego powstały tak potężne naprężenia, że szyba nie wytrzymała i popękała. Wszystko wskazuje na to, że inżynierowie wcześniej nie sprawdzili, czy szyba wstawiona w stalowe ramki drzwi pojazdu wytrzyma rzut kulą lub wiedzieli, że nie wytrzyma, ale nie mieli już czasu tego poprawić przed prezentacją i zrobią to w najbliższym czasie.
Chociaż Elon Musk wczoraj zamieścił na swoim profilu na Twitterze filmik, na którym możemy zobaczyć, jak Franz tuż przed oficjalną prezentacją pojazdu rzuca stalową kulą w okno Cybertrucka i Tesla Armor Glass nie pęka, to widać tam wyraźnie, że szyba nie jest całkowicie osadzona w ramkach i po uderzeniu kulą lekko się obsuwa, więc ma możliwość wibrować i rozproszyć energię uderzenia. Nawet gdyby szyba po pierwszym rzucie była już zmęczona, to nie tłumaczyłoby uszkodzenia drugiej, która wcześniej nie była testowana.
No cóż, inżynierowie Tesli będą musieli jeszcze raz dokładnie przemyśleć całą konstrukcję drzwi Cybertrucka. Fizycy podpowiadają, że większą amortyzację mogą zapewnić np. specjalne sprężyny zamontowane w ramkach drzwi. Niestety, pojazd trochę ucierpi na tym wizualnie, ale coś za coś.
Źródło: GeekWeek.pl/Twitter/Elon Musk / Fot. Twitter