Innowacyjne badania na polskiej uczelni. Będzie możliwe wykorzystanie odnawialnego wodoru?
Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej będą prowadzili badania nad silnikami wodorowymi. To konieczny kierunek, niedługo skończą się ważne surowce.
Politechnika Wrocławska zwarła porozumienie z firmą Hynfra, działającą na rynku odnawialnego wodoru. Dzięki badaniom będzie można dać silnikom spalinowym drugie życie.
Wodór w silniku spalinowym
Wrocławscy badacze chcą zastosować odnawialny wodór w silnikach spalinowych. Prof. Andrzej Kaźmierczak z Wydziału Mechanicznego, zastępca dyrektora Centrum Technologii Wodorowych i Odnawialnych Źródeł Energii PWr tłumaczy, że dwa miliardy samochodów, które obecnie jeżdżą po drogach na całym świecie, nie zniknie z dnia na dzień.
Dzięki porozumieniu połączymy nasze wysiłki w celu dekarbonizacji paliw
Tomoho Umeda, prezes firmy Hynfra dodaje, że wszystkie podmioty, które obecnie prowadzą badania, są na podobnym poziomie. Każdy ma szanse na zwycięstwo w tym technologicznym wyścigu
W pierwszej kolejności konieczne jest opracowanie technologii pozwalające spalać wodór z wyższą sprawnością energetyczną. Później ma on być wprowadzony jako nośnik energii w ogniwach paliwowych.
- Stosowanie takiego źródła energii umożliwi zastąpienie pojazdów napędzanych za pomocą silników spalinowych pojazdami de facto elektrycznymi, które używając wodoru, będą w stanie samodzielnie wytwarzać energię elektryczną - mówi prof. Andrzej Kaźmierczak z Wydziału Mechanicznego PWr.
Konieczne jest wytyczenie nowego kierunku
Według prezesa firmy Hynfra, silniki spalinowe zasilane wodorem to bardzo obiecujący kierunek rozwoju motoryzacji. Duże koncerny, jak np. Toyota również prowadzą badania w tym kierunku.
Zasoby metali i minerałów niezbędnych do produkcji baterii i ogniw paliwowych są ograniczone. Według szacunków lit używany w bateriach może skończyć się za 40 lat, a platyna i iryd używane w ogniwach paliwowych już w połowie wieku. Konieczne jest więc znalezienie nowych rozwiązań
Czytaj także: