Innowacyjne badania na polskiej uczelni. Będzie możliwe wykorzystanie odnawialnego wodoru?

Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej będą prowadzili badania nad silnikami wodorowymi. To konieczny kierunek, niedługo skończą się ważne surowce.

Dzięki badaniom będzie można dać silnikom spalinowym drugie życie.
Dzięki badaniom będzie można dać silnikom spalinowym drugie życie.123RF/PICSEL

Politechnika Wrocławska zwarła porozumienie z firmą Hynfra, działającą na rynku odnawialnego wodoru. Dzięki badaniom będzie można dać silnikom spalinowym drugie życie.

Wodór w silniku spalinowym

Wrocławscy badacze chcą zastosować odnawialny wodór w silnikach spalinowych. Prof. Andrzej Kaźmierczak z Wydziału Mechanicznego, zastępca dyrektora Centrum Technologii Wodorowych i Odnawialnych Źródeł Energii PWr tłumaczy, że dwa miliardy samochodów, które obecnie jeżdżą po drogach na całym świecie, nie zniknie z dnia na dzień.

Dzięki porozumieniu połączymy nasze wysiłki w celu dekarbonizacji paliw
zapowiada prof. Andrzej Kaźmierczak

Tomoho Umeda, prezes firmy Hynfra dodaje, że wszystkie podmioty, które obecnie prowadzą badania, są na podobnym poziomie. Każdy ma szanse na zwycięstwo w tym technologicznym wyścigu

W pierwszej kolejności konieczne jest opracowanie technologii pozwalające spalać wodór z wyższą sprawnością energetyczną. Później ma on być wprowadzony jako nośnik energii w ogniwach paliwowych.

- Stosowanie takiego źródła energii umożliwi zastąpienie pojazdów napędzanych za pomocą silników spalinowych pojazdami de facto elektrycznymi, które używając wodoru, będą w stanie samodzielnie wytwarzać energię elektryczną - mówi prof. Andrzej Kaźmierczak z Wydziału Mechanicznego PWr.

Konieczne jest wytyczenie nowego kierunku

Według prezesa firmy Hynfra, silniki spalinowe zasilane wodorem to bardzo obiecujący kierunek rozwoju motoryzacji. Duże koncerny, jak np. Toyota również prowadzą badania w tym kierunku.

Zasoby metali i minerałów niezbędnych do produkcji baterii i ogniw paliwowych są ograniczone. Według szacunków lit używany w bateriach może skończyć się za 40 lat, a platyna i iryd używane w ogniwach paliwowych już w połowie wieku. Konieczne jest więc znalezienie nowych rozwiązań

Czytaj także:

Kapadocja. To nie efekty specjalne, ta bajkowa kraina istnieje naprawdę Interia.tv
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas