Kierowcy z całego świata mówią stanowczo nie autonomicznym samochodom

Ipsos opublikował właśnie nowe badania dotyczące globalnego rynku, z których wynika jasno i dosadnie, że kierowcy nie są jeszcze gotowi oddać sterów w ręce algorytmów sztucznej inteligencji.

Chociaż autonomiczne samochody to w ostatnich latach bardzo gorący temat i dosłownie co chwilę słyszymy o nich coś nowego, to wygląda na to, że bardziej podekscytowani są nimi sami twórcy niż potencjalni klienci. A przynajmniej tak wynika z ankiety przeprowadzonej na ponad 20 tysiącach kierowców kupujących nowe auta w ponad 10 różnych krajach, który zgodnie przyznają, że chcą prowadzić swoje pojazdy i nie interesuje ich opcja oddania kierownicy AI.

Jak twierdzi Todd Markusic, VP of Ipsos Mobility: - Badania potwierdzają, że kupujący nowe auta nie są gotowi na oddanie odpowiedzialności swojemu samochodowi, nawet na krótkich dystansach czy przez niedługi czas. Kluczem i prawdopodobnie największą sensacją jest tu wynik w okolicach 70%. Tylu przebadanych kierowców po prostu cieszy się prowadzeniem samochodu.   

Reklama

Co więcej, przy okazji dowiadujemy się, że największą obawą kierowców jest fakt, czy autonomiczne auta są bezpieczne dla pieszych i innych samochodów. 44% badanych deklaruje, że nawet jeśli oddałoby kierownicę sztucznej inteligencji, to i tak samodzielnie skupiałoby się na drodze, nie ufając temu rozwiązaniu i samodzielnie kontrolując wydarzenia. Część osób zwraca również uwagę, że nie czułoby się bezpiecznie wiedząc, że system samochodu można zhakować i doprowadzić w ten sposób do wypadku. 

Poza tym, jedynie 15% światowych kupujących jest w ogóle zainteresowanych funkcjonalnościami autonomicznej jazdy i tylko 10% Amerykanów miało w ogóle możliwość doświadczyć tego rodzaju autonomii, nawet w ograniczonym zakresie, jak np. samodzielnie parkujące samochody, choć ponad połowa badanych deklaruje, że jest świadoma istnienia takich systemów. Zdaniem Ipsos przekonanie kierowców do autonomicznych pojazdów zajmie zdecydowanie więcej czasu niż spodziewają się producenci: - Podejście konsumentów trzeba będzie mocno zmienić, bo nie ufają autonomicznym samochodom, a jedyna możliwość to pozwolić im doświadczyć jej na własnej skórze. 

Czego jeszcze dowiadujemy się z badań? Tylko 6% kupujących z całego świata zdecydowałoby się na w pełni autonomiczny samochód, gdyby taki był dostępny, ale już 57% rozważyłoby taką opcję, gdyby auto miało jednocześnie możliwość tradycyjnego prowadzenia. Zamiast tego kierowcy są bardziej zainteresowani nowymi technologiami, które poprawiają bezpieczeństwo i pomagają unikać wypadków, jak detekcja kolizji czy automatyczne hamowanie.

Źródło: GeekWeek.pl/Ipsos

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy