Najdłuższy tunel w Polsce prawie gotowy. Zobacz zdjęcia

Prace konstrukcyjne w tunelu TS-26 na odcinku pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą dobiegły końca. To najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce, element budowanej drogi S3, która biegnie od Legnicy do granicy Czech. GDDKiA planuje, że tunelem przejedziemy w ciągu niespełna roku. Zobaczmy, jak teraz wygląda konstrukcja.

S3 - tunel TS-26 - obudowa ostateczna wewnątrz tunelu
S3 - tunel TS-26 - obudowa ostateczna wewnątrz tuneluGDDKiAmateriały prasowe

Zakończenie prac konstrukcyjnych nie oznacza jeszcze końca inwestycji. GDDKiA ocenia zaawansowanie robót na 77 procent, a koniec planowany jest na I połowę 2024 roku. Teraz trwają prace związane z wyposażaniem tunelu w urządzenia i systemy bezpieczeństwa oraz wykonaniem jezdni.

Najdłuższy pozamiejski tunel. Te liczby robią wrażenie

Prace budowlane rozpoczęły się na początku grudnia 2020 roku i były podzielone na dwie fazy. Obejmowały one m.in. wydrążenie urobku, wykonanie obudowy wstępnej, a następnie obudowy ostatecznej. W części tunelu, gdzie prowadzono prace metodą odkrywkową (Cut&Cover) wykonano segmenty o długości 165,6 metra.

S3 - tunel TS-26 - koniec betonowania - fot.
S3 - tunel TS-26 - koniec betonowania - fot. Maciej Stec/PORR/GDDKiAmateriały prasowe
tunel TS-26 - ostatni etap betonowania
tunel TS-26 - ostatni etap betonowaniaMaciej Stec/PORR/GDDKiAmateriały prasowe

Łącznie zużyto 385 ton materiałów wybuchowych oraz wykonano 369 segmentów o długości 12,5 metra. Wartość ta zmienia się w zależności od rzeczywistej geometrii wyrobiska. Z uwagi na geometrię tunelu, łuki pionowe i poziome, konieczne było wykonanie na odcinkach krańcowych tunelu krótszych segmentów.

W każdej z naw przewidziano po 23 segmenty z niszami utrzymaniowymi, które umożliwią konserwację tunelu oraz po 10 segmentów z niszami alarmowymi i przeciwpożarowymi. W siedmiu segmentach znajdują się przejścia dla pieszych pomiędzy nawami, a w połowie zlokalizowany jest przejazd awaryjny dla pojazdów służb ratunkowych.

Podczas prac zużyto 101 244 metrów sześciennych betonu i wykorzystano 4 310 ton stali zbrojeniowej. Dłuższy tunel ma 2,3 kilometra i należy do drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki, której wartość to prawie 2,5 miliarda złotych. Jednocześnie z wykańczaniem tunelu prowadzone są prace na ciągu głównym ekspresówki oraz w krótszym, około 320-metrowym tunelu TS-32.

S3 - tunel TS-32
S3 - tunel TS-32GDDKiAmateriały prasowe
S3 - tunel TS-26 - prace związane z wyrównaniem powierzchni obudowy wstępnej
S3 - tunel TS-26 - prace związane z wyrównaniem powierzchni obudowy wstępnejGDDKiAmateriały prasowe
S3 - tunel TS-26 - wykonanie fundamentów w części dolnej tunelu
S3 - tunel TS-26 - wykonanie fundamentów w części dolnej tuneluGDDKiAmateriały prasowe
S3 - tunel TS-26 - zbrojenie sklepienia w tunelu
S3 - tunel TS-26 - zbrojenie sklepienia w tuneluGDDKiAmateriały prasowe
S3 - tunel TS-26 - betonowanie sklepienia tunelu
S3 - tunel TS-26 - betonowanie sklepienia tuneluGDDKiAmateriały prasowe
Odstraszanie ptaków to subtelna sztuka. Praca ochrony na lotnisku OrlyAFP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas