Pierwszy na świecie pociąg z włókna węglowego już na torach
W Chinach zadebiutował nowoczesny pociąg, który ma szansę zrewolucjonizować transport publiczny na całym świecie. Cetrovo 1.0 Carbon Star Express to pierwszy na świecie pasażerski pociąg wykonany głównie z lekkiego włókna węglowego i choć na pierwszy rzut oka może wyglądać jak standardowy model, jego innowacyjna konstrukcja sprawia, że jest to projekt przełomowy pod wieloma względami.
W przeciwieństwie do tradycyjnych pociągów wykonanych ze stali, Cetrovo 1.0 posiada nadwozie i ramy z ultramocnych i lekkich kompozytów węglowych. To takie same materiały, jakie wykorzystują producenci supersamochodów typu Ferrari, Lamborghini czy McLaren, aby zmniejszyć wagę pojazdu, jednocześnie zachowując jego sztywność i wytrzymałość. Efektem tego typu konstrukcji są lepsze przyspieszenie i obsługa oraz mniejsze zużycie paliwa.
Lekka konstrukcja z włókna węglowego
Dzięki zastosowaniu włókna węglowego, Cetrovo jest o 11 proc. lżejszy od innych pociągów w swojej klasie, co przekłada się na 7 proc. mniejsze zużycie energii. Według raportu chińskiego portalu People's Daily Online, te oszczędności oznaczają zmniejszenie emisji CO2 o około 130 ton rocznie – to ekwiwalent korzyści związanych z sadzeniem 100 akrów drzew.
Ponadto konstrukcja pociągu z włókna węglowego przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji i utrzymania przez cały cykl życia pojazdu. Włókno węglowe jest pięciokrotnie mocniejsze od stali w przeliczeniu na jednostkę masy, a przy tym waży tylko 25 proc. tego, co stal. Dzięki temu pociągi są bardziej sztywne, odporne na uderzenia i mniej podatne na wibracje, co zapewnia pasażerom cichszą i bardziej komfortową podróż.
Przełomowe korzyści, osiągi i automatyzacja
Cetrovo 1.0 to efekt kilkuletnich prac badawczo-rozwojowych, które rozpoczęły się w 2021 roku. Prototypy pociągu przeszły intensywne testy, a podczas prób w ubiegłym roku pociąg osiągnął prędkość ponad 140 km/h, co jest wynikiem daleko wykraczającym poza średnią prędkość obecnych chińskich systemów metra, wynoszącą około 80 km/h. Pociąg jest również w pełni zautomatyzowany, wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak ostrzeżenia przed kolizjami i wykrywanie przeszkód.
Cetrovo 1.0 obecnie kursuje autonomicznie na trasie o długości 60 km, znanej jako "Linia 1", która łączy 41 stacji w mieście Qingdao. To właśnie tam pociąg przechodzi swoje pierwsze testy w warunkach rzeczywistych. Jeśli projekt odniesie sukces, możemy spodziewać się, że kompozyty węglowe staną się powszechniejszym materiałem w przyszłych projektach transportu masowego nie tylko w Chinach, ale także w innych krajach na całym świecie.
***
Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!