Pierwszy na świecie pociąg z włókna węglowego już na torach

W Chinach zadebiutował nowoczesny pociąg, który ma szansę zrewolucjonizować transport publiczny na całym świecie. Cetrovo 1.0 Carbon Star Express to pierwszy na świecie pasażerski pociąg wykonany głównie z lekkiego włókna węglowego i choć na pierwszy rzut oka może wyglądać jak standardowy model, jego innowacyjna konstrukcja sprawia, że jest to projekt przełomowy pod wieloma względami.

Cetrovo 1.0 Carbon Star Express na torach. Chińczycy znowu pierwsi
Cetrovo 1.0 Carbon Star Express na torach. Chińczycy znowu pierwsimateriały prasowe

W przeciwieństwie do tradycyjnych pociągów wykonanych ze stali, Cetrovo 1.0 posiada nadwozie i ramy z ultramocnych i lekkich kompozytów węglowych. To takie same materiały, jakie wykorzystują producenci supersamochodów typu Ferrari, Lamborghini czy McLaren, aby zmniejszyć wagę pojazdu, jednocześnie zachowując jego sztywność i wytrzymałość. Efektem tego typu konstrukcji są lepsze przyspieszenie i obsługa oraz mniejsze zużycie paliwa.

Lekka konstrukcja z włókna węglowego

Dzięki zastosowaniu włókna węglowego, Cetrovo jest o 11 proc. lżejszy od innych pociągów w swojej klasie, co przekłada się na 7 proc. mniejsze zużycie energii. Według raportu chińskiego portalu People's Daily Online, te oszczędności oznaczają zmniejszenie emisji CO2 o około 130 ton rocznie – to ekwiwalent korzyści związanych z sadzeniem 100 akrów drzew.

Ponadto konstrukcja pociągu z włókna węglowego przyczynia się do obniżenia kosztów eksploatacji i utrzymania przez cały cykl życia pojazdu. Włókno węglowe jest pięciokrotnie mocniejsze od stali w przeliczeniu na jednostkę masy, a przy tym waży tylko 25 proc. tego, co stal. Dzięki temu pociągi są bardziej sztywne, odporne na uderzenia i mniej podatne na wibracje, co zapewnia pasażerom cichszą i bardziej komfortową podróż.

Przełomowe korzyści, osiągi i automatyzacja

Cetrovo 1.0 to efekt kilkuletnich prac badawczo-rozwojowych, które rozpoczęły się w 2021 roku. Prototypy pociągu przeszły intensywne testy, a podczas prób w ubiegłym roku pociąg osiągnął prędkość ponad 140 km/h, co jest wynikiem daleko wykraczającym poza średnią prędkość obecnych chińskich systemów metra, wynoszącą około 80 km/h. Pociąg jest również w pełni zautomatyzowany, wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak ostrzeżenia przed kolizjami i wykrywanie przeszkód.

Cetrovo 1.0 obecnie kursuje autonomicznie na trasie o długości 60 km, znanej jako "Linia 1", która łączy 41 stacji w mieście Qingdao. To właśnie tam pociąg przechodzi swoje pierwsze testy w warunkach rzeczywistych. Jeśli projekt odniesie sukces, możemy spodziewać się, że kompozyty węglowe staną się powszechniejszym materiałem w przyszłych projektach transportu masowego nie tylko w Chinach, ale także w innych krajach na całym świecie.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 88 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Humanoidalne roboty lekarstwem na samotność?© 2025 Associated Press
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas