PKP Intercity kupi dodatkowe nowe lokomotywy. Będą szybkie
PKP Intercity rozszerza umowę z polską firmą na dostawę 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych i zamawia kolejne 5 pojazdów. Pierwsze wyjadą na tory już niedługo. Będą mogły się rozpędzić nawet do dużych prędkości.
Polskie lokomotywy pojadą nie tylko po polskich torach
Nowe lokomotywy produkowane przez nowosądeckiego producenta będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/h. PKP ma nadzieje, że pozwolą wykorzystać zmodernizowane linie kolejowe. Dzięki dodatkowej homologacji na pięć europejskich krajów będą mogły jeździć również poza granice Polski. Mowa o Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i Węgrzech.
Jak informuje przewoźnik, po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech, nowe lokomotywy kursować będą w relacjach: Warszawa - Berlin, Przemyśl - Berlin, Gdynia - Berlin, Gdynia - Warszawa - Katowice - Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych takich jak Warszawa - Gdynia, Warszawa - Poznań, Warszawa - Wrocław, Warszawa - Katowice, Warszawa - Kraków.
Nowe lokomotywy będą szybsze niż w poprzednim kontrakcie
PKP Intercity już od kilku lat współpracuje z firmą NEWAG. Pod koniec 2020 roku spółka odebrała 30 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Rozpędzają się one do prędkości 160 km/h i jeżdżą na trasach krajowych. Nowe lokomotywy również będą należały do serii Griffin, ale będą o 40 km/h szybsze. Przypomnijmy, że PKP Intercity w marcu 2023 roku podpisała jeszcze jeden kontrakt na dostawę 20 lokomotyw o prędkości maksymalnej 160 km/h.
Lokomotywy z rodziny Griffin są przystosowane do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 t oraz pociągów pasażerskich do 800 t.
Każda kabina maszynisty przeznaczona jest na dwie osoby. Wewnątrz znajdują się dwa panele do wyświetlania parametrów jazdy i rejestrator zdarzeń realizujący funkcję prędkościomierza. Dodatkowe cztery kamery pełnią funkcję lusterek wstecznych.
W planach zwiększenie średnich prędkości i zmniejszenie czasu przejazdu
PKP IC ma ambitne plany. Obecnie większość pociągów kursuje z prędkością 120-160 km/h. W planach jest przyspieszenie do prędkości 160-250 km/h. Pozostanie jeszcze tylko wypracować racjonalną cenę biletów, popracować nad wyeliminowaniem opóźnień i być może Polacy chętniej zostawią samochody w domach i przesiądą się na kolej.