PKP Intercity kupi dodatkowe nowe lokomotywy. Będą szybkie

PKP Intercity rozszerza umowę z polską firmą na dostawę 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych i zamawia kolejne 5 pojazdów. Pierwsze wyjadą na tory już niedługo. Będą mogły się rozpędzić nawet do dużych prędkości.

PKP Intercity dokupi nowe szybkie lokomotywy
PKP Intercity dokupi nowe szybkie lokomotywy

Polskie lokomotywy pojadą nie tylko po polskich torach

Nowe lokomotywy produkowane przez nowosądeckiego producenta będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/h. PKP ma nadzieje, że pozwolą wykorzystać zmodernizowane linie kolejowe. Dzięki dodatkowej homologacji na pięć europejskich krajów będą mogły jeździć również poza granice Polski. Mowa o Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i Węgrzech.

Jak informuje przewoźnik, po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech, nowe lokomotywy kursować będą w relacjach: Warszawa - Berlin, Przemyśl - Berlin, Gdynia - Berlin, Gdynia - Warszawa - Katowice - Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na najpopularniejszych trasach krajowych takich jak Warszawa - Gdynia, Warszawa - Poznań, Warszawa - Wrocław, Warszawa - Katowice, Warszawa - Kraków.

Nowe lokomotywy serii Gryffin rozpędzą się do 200 k/h
Nowe lokomotywy serii Gryffin rozpędzą się do 200 k/hPKP IC/NEWAGmateriały prasowe
Szybkie lokomotywy już niedługo mają wozić pasażerów
Szybkie lokomotywy już niedługo mają wozić pasażerów

Nowe lokomotywy będą szybsze niż w poprzednim kontrakcie

PKP Intercity już od kilku lat współpracuje z firmą NEWAG. Pod koniec 2020 roku spółka odebrała 30 lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Rozpędzają się one do prędkości 160 km/h i jeżdżą na trasach krajowych. Nowe lokomotywy również będą należały do serii Griffin, ale będą o 40 km/h szybsze. Przypomnijmy, że PKP Intercity w marcu 2023 roku podpisała jeszcze jeden kontrakt na dostawę 20 lokomotyw o prędkości maksymalnej 160 km/h.

Kabina maszynisty lokomotyw serii Griffin
Kabina maszynisty lokomotyw serii GriffinTravelarz/CC BY-SA 3.0Wikimedia

Lokomotywy z rodziny Griffin są przystosowane do prowadzenia pociągów towarowych o masie do 3200 t oraz pociągów pasażerskich do 800 t.

Każda kabina maszynisty przeznaczona jest na dwie osoby. Wewnątrz znajdują się  dwa panele do wyświetlania parametrów jazdy i rejestrator zdarzeń realizujący funkcję prędkościomierza. Dodatkowe cztery kamery pełnią funkcję lusterek wstecznych.

W planach zwiększenie średnich prędkości i zmniejszenie czasu przejazdu

PKP IC ma ambitne plany. Obecnie większość pociągów kursuje z prędkością 120-160 km/h. W planach jest przyspieszenie do prędkości 160-250 km/h. Pozostanie jeszcze tylko wypracować racjonalną cenę biletów, popracować nad wyeliminowaniem opóźnień i być może Polacy chętniej zostawią samochody w domach i przesiądą się na kolej.

Nie czas tracić ducha: Żołnierz po amputacji wraca na linię frontu w UkrainieDeutsche Welle
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas