Takich pociągów PKP jeszcze nie ma. Wyda miliardy na nowe składy
PKP Intercity dysponuje obecnie pociągami elektrycznymi, ale przewoźnik planuje zakupić nowe składy, na które przeznaczy kilka miliardów złotych. Będą to hybrydowe zespoły trakcyjne, a więc takie, które dysponują lokomotywami również z silnikami spalinowymi, co umożliwi przejazdy liniami bez trakcji.
PKP Intercity stawia na rozwój, ale jest to równoznaczne z ogromnymi inwestycjami, które musi poczynić przewoźnik. Już w niedługim czasie spółka planuje zakupić pociągi, którymi wcześniej nie dysponowała. Mowa o hybrydowych zestawach trakcyjnych, na które zostanie przeznaczone kilka mld złotych.
PKP Intercity kupi pociągi hybrydowe
W planach spółki jest zakup składów hybrydowych. Dotychczas PKP Intercity miało tylko lokomotywy elektryczne. Te nowe mają dysponować dwoma typami silników. Drugim są spalinowe. Pozwoli to na obsługiwanie tras, na których nie ma linii trakcyjnych. Dotychczas wymagało to zmiany lokomotywy, ale dzięki napędom hybrydowym nie będzie takiej konieczności.
Jest to pierwszy taki zakup PKP Intercity. Dotychczas spółka do przewozów pasażerskich wykorzystywała jedynie składy elektryczne. Wiemy, że firma planuje zakupić 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i wyda na to bardzo dużo pieniędzy.
Spółka zapłaci za nowe zespoły trakcyjne kilka miliardów złotych
PKP Intercity wyda na zespoły hybrydowe aż 3,364 mld złotych. Będzie to o 3 mln złotych mniej w porównaniu do założonego na ten cel budżetu. Przetarg wygrała firma Newag, która to jednak nie miała żadnego konkurenta.
Janusz Malinowski, prezes spółki wyjaśnił, że poprzednie kierownictwo PKP Intercity nie zabezpieczyło pociągów w postępowaniu. Obecnie prace te są finalizowane i powinny zostać domknięte w ciągu 2-3 tygodni.
Nowe pociągi umożliwią jazdę z prędkością do 160 km/h na liniach z trakcją. Natomiast w przypadku korzystania z silników spalinowych podróż ma odbywać się z prędkością do 120 km/h.
PKP Intercity ma w planach ogromne inwestycje
Przewoźnik planuje na najbliższe lata duże inwestycje, które pozwolą mu osiągnąć założony cel w postaci przewozu ponad 100 mln pasażerów każdego roku. W ramach strategii "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji" firma wyda aż 27 mld złotych. Pieniądze zostaną przeznaczone na nowy tabor oraz rozwój infrastruktury.
W lipcu i sierpniu PKP Intercity chce przewieźć aż 14 mln osób. Przewoźnik wierzy, że w skali całego roku uda mu się zbliżyć do 75 mln pasażerów. 2023 r. udało się zamknąć z liczbą blisko 68 mln podróżnych.