Wiemy, gdzie i kiedy rozpocznie się produkcja Izery, pierwszego polskiego elektryka

Pierwsze polskie samochody elektryczne w dniu premiery podbiły serca fanów motoryzacji i nawet największych sceptyków. Trzeba przyznać, że pojazdy prezentują się wspaniale. Oby tylko były tanie w wynajmie.

Wiemy, gdzie i kiedy rozpocznie się produkcja Izery, pierwszego polskiego elektryka
Wiemy, gdzie i kiedy rozpocznie się produkcja Izery, pierwszego polskiego elektrykaGeekweek

Spółka Electromobility Poland, która odpowiedzialna jest za cały projekt od początku do końca, poinformowała, że pojazdy będą produkowane na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Jaworznie. Produkcja ma ruszyć w 2024 roku. Najpierw musi jednak powstać fabryka. Budowa ma rozpocząć się pod koniec przyszłego roku. Mówimy tutaj od ogromnym przedsięwzięciu, jednym z największych w historii Polski.

Fabryka ma stanąć na działce o powierzchni 118 hektarów. Gdy będzie pracowała pełną parą, ma pochłaniać tyle energii, co małe miasto liczące ponad 25 tysięcy ludzi. W fabryce znajdzie zatrudnienie 3 tysiące osób, a kolejne 12 tysięcy będzie współpracowało w szeregach podwykonawców. Fabryka ma zatem pobudzić gospodarkę, gdyż w projekt będzie zaangażowanych wiele firm działających na polskim rynku.

Electromobility Poland nie podało jeszcze, kto dostarczy zespół napędowy do pojazdów Izera i akumulatory do silników elektrycznych. Wiemy jednak, że będą one produkowane w naszym kraju. Przynajmniej takie głosy są słyszane od jakiegoś czasu w mediach elektronicznych. Więcej szczegółowych informacji na temat samej produkcji mamy poznać już w przyszłym roku.

Wracając do samych pojazdów, to na początek będą dwie wersje Izery, a mianowicie hatchback oraz SUV. EMP planuje, że w przyszłości pojawią się jeszcze trzy inne pojazdy. Pierwszy w produkcji pojawi się hatchback. Oba pojazdy mają dysponować zasięgiem do 400 kilometrów (WLTP), przyspieszać do setki w 8 sekund i rozwijać prędkość maksymalną do 160 km/h. Ładownie pojazdów ma trwać ok. 2 godziny.

Izera nie będzie dostępna w tradycyjnej sprzedaży. Może to być dość kontrowersyjny krok EMP, ale eksperci ze świata motoryzacji uważają, że taka będzie przyszłość. W pełni elektryczne samochody będzie można tylko wynająć lub będą dostępne w ramach usług car-sharingu. Jest też opcja pojawienia się ich we flotach firmowych oraz korporacjach taksówkarskich. Cena wynajmu ma być bardzo korzystna. Mówi się o kwocie dużo niższej, niż rata za samochód o podobnej klasie.

Co ciekawe, w połowie listopada Izera w wersji hatchback przejechała się Południową Obwodnicą Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła udostępnić niebawem oddaną do użytku drogę S2 do testów i sesji zdjęciowej polskiego pojazdu elektrycznego, który ma odmienić nie do poznania rynek motoryzacyjny w naszym kraju i skierować go na ekologiczne tory.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. Electromobility Poland

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas