Jakie samoloty pojawią się nad Krakowem?

Na Lotnisko Rakowice-Czyżyny powróci Małopolski Piknik Lotniczy. Podczas tegorocznej, czternastej edycji, imprezy jedno z najstarszych lotnisk w Europie znów rozbrzmiewa graniem silników lotniczych, napędzających samoloty mistrzów akrobacji. Jakie samoloty pojawią się nad Krakowem? Prócz widocznych w galerii w powietrzu zobaczymy także: De Havilland DH-82A Tiger Moth, RWD-5R, Jak-3U R2000 i inne.

article cover

Jakie samoloty pojawią się nad Krakowem?

Na Lotnisko Rakowice-Czyżyny powróci Małopolski Piknik Lotniczy. Podczas tegorocznej, czternastej edycji, imprezy jedno z najstarszych lotnisk w Europie znów rozbrzmiewa graniem silników lotniczych, napędzających samoloty mistrzów akrobacji. Jakie samoloty pojawią się nad Krakowem? Prócz widocznych w galerii w powietrzu zobaczymy także: De Havilland DH-82A Tiger Moth, RWD-5R, Jak-3U R2000 i inne.

Airbus Military CASA C-295M To dużo większy niż M28 dwusilnikowy samolot transportowy z napędem turbośmigłowym produkowany przez firmę Airbus Military w Sewilli w Hiszpanii. Jest zmodernizowaną i powiększoną wersją rozwojową hiszpańsko – indonezyjskiego samolotu CASA/IPTN – 235. Przeznaczeniem samolotu jest transport żołnierzy, sprzętu bojowego, ładunków, i ewakuacja rannych. Ładownia maszyny jest w pełni hermetyzowana. Do samolotu można załadować 9250 kg ładunku l(w tym trzy lekkie pojazdy) lub 71 pasażerów albo 49 żołnierzy z pełnym wyposażeniem, bądź 27 chorych na noszach. Dzięki nowoczesnym systemom nawigacyjno-pilotażowym maszyny są w stanie latać niemal w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy, w dowolnym rejonie świata. Od 2003 r. CASA -295M jest podstawowym typem samolotu transportowego używanego przez Siły Powietrzne RP. Stacjonują w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego na lotnisku Kraków – Balice, gdzie od 2009 r. całkowicie zastąpiły samoloty An-26. Jest ich 16. Przez kilka lat ich głównym zadaniem była obsługa polskich kontyngentów wojskowych w Iraku i Afganistanie. Prócz czysto wojskowych zadań transportowych wykonują też loty z pomocą humanitarną, transportują do Polski schwytanych za granicą przestępców lub osoby deportowane. Niezwykle ważnym zadaniem lotnictwa transportowego jest też udział w tzw. Akcji Serce, czyli transport organów do przeszczepów i zespołów transplantacyjnych. Lotnictwo wojskowe uczestniczy w tych działaniach od 1985 r. Obecnie w tej roli wykorzystuje się głównie samoloty C-295M, czasem, przy lotach na krótszych trasach, również mniejsze Bryzy.
Boeing Model 73 i Model 75 Kaydet to szkolny dwupłat, skonstruowany w firmie Stearman Aircraft w Wichita w Kansas, wprowadzony do produkcji w 1934 r. po przejęciu jej przez Boeinga. Samoloty te weszły do eksploatacji jako PT-13 i PT-17 w lotnictwie armii (USAAF) oraz NS-1 i N2S w lotnictwie US Navy. Wyprodukowano 9800 egzemplarzy wszystkich wersji. Podczas II wojny światowej wyszkoliły się na nich dziesiątki tysięcy amerykańskich pilotów. Po wojnie wiele tych maszyn trafiło na rynek cywilny, wiele sprzedano też za granicę i do dziś wiele z nich wciąż lata na całym świecie. Egzemplarz występujący na Pikniku został wyprodukowany w marcu 1941 r. Podczas II wojny światowej służył do szkolenia pilotów US Navy, a po wojnie był używany jako samolot rolniczy przez kilkanaście lat, a następnie do latania rekreacyjnego. W latach 2009 – 2012 przeszedł generalny remont. W 2013 r. został sprowadzony do Polski.
An-2, popularnie zwany Antkiem, to najliczniej produkowany samolot w Polsce. Skonstruowany przez Olega Antonowa w 1947 transportowo – pasażerski dwupłat, od 1960 do początku lat 90. masowo produkowany na licencji w PZL Mielec. Powstało wiele wersji, głównie transportowo – desantowa, pasażerska, rolnicza, wodna na pływakach, a także salonka. Wyprodukowano ponad 12 000 egzemplarzy, z czego większość na eksport do ZSRR. W Polsce Antki używane są jako samoloty transportowe, do wywożenia skoczków spadochronowych, rolnicze, gaśnicze i pasażerskie. Do 2012 r. były używane w lotnictwie wojskowym do zadań transportowych, szkolenia pilotów i holowania rękawów strzeleckich. W minionych latach Antki kilkakrotnie posłużyły jako środek ucieczki pilotów wraz z rodzinami na Zachód z krajów komunistycznych. Występujący na Pikniku egzemplarz SP-MLP, noszący wcześniej numer wojskowy 7447 został wykorzystany przez załogę z 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w Krakowie do ucieczki do Wiednia 1 kwietnia 1982 r.., dlatego też nosi nazwę Wiedeńczyk.
Samolot North American AT-6 Texan powstał w 1937 r. w Stanach Zjednoczonych z przeznaczeniem do zaawansowanego szkolenia pilotów bojowych. Jest to dwumiejscowy dolnopłat konstrukcji metalowej z chowanym podwoziem, napędzany silnikiem gwiazdowym o mocy 600 KM. Powstały wersje BC-1 przeznaczone dla lotnictwa armii (USAAC) i SNJ dla lotnictwa marynarki. Po zmianie systemu oznaczeń w USAAC BC-1 zostały przemianowane na AT-6 Texan. Był masowo produkowany i używany w czasie II wojny światowej. Wersja przeznaczona dla lotnictwa brytyjskiego, różniąca się od amerykańskiej wyposażeniem kabin pilotów nosiła oznaczenie Harvard. Na samolotach tego typu szkolili się też piloci polscy w Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Były też produkowane na licencji w Kanadzie, Australii i Szwecji. Łącznie powstało ponad 20 000 egzemplarzy. W latach 1945 – 1959 Texany były eksportowane do 50 krajów. Oprócz szkolenia pilotów były też wykorzystywane jako lekkie maszyny szturmowe w konfliktach lokalnych po II wojnie, m. in. w Kongu i Algierii. Texan jest dziś jednym z najpopularniejszych oldtimerów, do dziś wiele egzemplarzy lata na całym świecie. Texany występowały w licznych filmach wojennych, wcielając się m.in. w rolę japońskich myśliwców Mitsubishi A6M Zero.
Taylorcraft Auster Mk IV to brytyjski samolot obserwacyjno – łącznikowy, opracowany w 1940 r. wytwórni Auster Aircraft Limited w Leicester, będącej filią amerykańskiej wytwórni Taylorcraft Aircraft Corporation of America. Jest to trzymiejscowy górnopłat konstrukcji metalowej z pokrycime płóciennym. Samoloty te weszły do służby w RAF w 1940 r. Początkowo wykonywały zadania łącznikowe. Od sierpnia 1941 r. zaczęły być wykorzystywane do kierowania ogniem artylerii, początkowo w Afryce Północnej, później również na innych frontach II wojny światowej. Pierwsza wersja seryjna Auster III była napędzana brytyjskim silnikiem rzędowym odwróconym DH Gipsy Major o mocy 130 KM, a wersje Mk IV i Mk V amerykańskim silnikiem Lycoming 0-290-3 w układzie bokser o takiej samej mocy. Austery były eksploatowane przez RAF do 1957 r. Trafiły także do sił powietrzych Polski i Izraela. Na Pikniku zobaczymy maszyny w barwach obu państw. We wrześniu 1944 roku w powstał polski 663 Dywizjon Samolotów Artylerii, sformowany z oficerów artylerii, przeszkolonych na pilotów, wyposażony w samoloty Taylorcraft Auster Mk III a później Mk IV i V. Po osiągnięciu gotowości bojowej, od 8 stycznia 1945 roku, dywizjon współpracował z 10 Korpusem Brytyjskim walczącym na froncie włoskim. Egzemplarz występujący na Pikniku, należący do Jacka Mainki brał udział w walkach o wyzwolenie Europy Zachodniej pod koniec II wojny światowej. Nosi malowanie polskiego 663 Dywizjonu Samolotów Artylerii.
Lotnictwo Wojsk Lądowych zaprezentuje dwa śmigłowce bojowe Mi-24. Mil Mi-24 to ciężki śmigłowiec szturmowy, skonstruowany w ZSRR pod koniec lat 60. Prototyp oblatano w 1969, do produkcji wszedł na początku lat 70. Załoga składa się z pilota, operatora uzbrojenia (mogącego również pilotować śmigłowiec) i technika pokładowego. W kabinie ładunkowej mieści się 8 żołnierzy desantu. Mi-24 wsławiły się udziałem w wojnach m .in. w Afganistanie, Czeczenii, Iraku, na Bałkanach, w Sierra Leone, Kongo, Sudanie, Nikaragui i Syrii. Dziś w Rosji produkowana jest udoskonalona wersja, oznaczona Mi-35M. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe TW3-117W o mocy 2200 KM. Uzbrojenie to czterolufowy karabin maszynowy JakBkal. 12,7 mm i wyrzutnie rakiet niekierowanych i kierowane pociski przeciwpancerne 9M114 Kokon, także zasobniki strzeleckie i bomby przenoszone pod skrzydłami. W Polsce eksploatowane są wersje Mi-24D oraz Mi-24W, różniąca się od D nowocześniejszym zestawem uzbrojenia rakietowego i systemem kierowania ogniem. Stacjonują 49 Bazie Lotniczej w Pruszczu Gdańskim i 56 Bazie Lotniczej w Inowrocławiu, należących do 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych. Mi-24W przeszły modernizację, polegającą na przystosowaniu kabin do używania gogli noktowizyjnych, instalacji nowej awioniki i wyposażenia do szybkiego desantowania. Mi-24 są przeznaczone do bezpośredniego wsparcia wojsk lądowych, zwalczania pojazdów opancerzonych, współpracy z wojskami specjalnymi i osłony operacji Combat Search and Rescue (CSAR), czyli ewakuacji załóg lotniczych zestrzelonych nad terenem nieprzyjaciela. Polskie Mi-24 wchodziły w skład kontyngentów w Iraku i Afganistanie, gdzie operowały w bardzo trudnych warunkach klimatycznych i terenowych. Ich zadaniem jest też przechwytywanie i ewentualne zwalczanie wolno lecących celów powietrznych, czyli lekkich samolotów i śmigłowców, które naruszyły strefy zakazu lotów, wyznaczone przy okazji ważnych wydarzeń, jak np. szczyt NATO. Mimo, iż Mi-24 to konstrukcja pochodząca je
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas