Kolej liniowa jako transport publiczny? Jedyna taka inwestycja we Francji

Tuluza to jedno z największych miast na południu Francji. Jest to również ogromny ośrodek akademicki, w którym mieszka najwięcej studentów po Paryżu i Lyon. Ponad milionową aglomerację obsługują cztery linie metra, dwie linie tramwajowe, wiele linii autobusowych, a nawet tramwaj wodny. Od przyszłego roku transport miejski w Tuluzie wzbogaci się o nowy środek – kolej liniową.

article cover
Batard Patrick/ABACAGetty Images

Kolej liniowa jako transport publiczny? Jedyna taka inwestycja we Francji

Tuluza to jedno z największych miast na południu Francji. Jest to również ogromny ośrodek akademicki, w którym mieszka najwięcej studentów po Paryżu i Lyon. Ponad milionową aglomerację obsługują cztery linie metra, dwie linie tramwajowe, wiele linii autobusowych, a nawet tramwaj wodny. Od przyszłego roku transport miejski w Tuluzie wzbogaci się o nowy środek – kolej liniową.

Kolej liniowa w Tuluza będzie najdłuższą we Francji oraz jedyną, która będzie wchodziła w skład miejskiego transportu publicznego. Podróż kolejką będzie tak samo dostępna, jak przejazd tramwajem, metrem czy autobusem.Batard Patrick/ABACAGetty Images
Inwestycja połączy kilka kluczowych miejsc. Kolejka połączy Uniwersytet Paula Sabatiera, Szpital Uniwersytecki Rangueil z osiedlem Oncopole. Batard Patrick/ABACAGetty Images
Budowę linii zaczęto w 2019 roku, a jej otwarcie przewiduje się na pierwszą połowę 2022 roku. Prace są obecnie tak zaawansowane, że już można podziwiać zamontowane słupy, liny oraz przymocowane kabiny pasażerskie, które wiszą kilkadziesiąt metrów nad ziemią.
Linia będzie miała długość trzech kilometrów i na razie na jej trasie znajdą się trzy stacje. Na kolejce będzie zamontowanych 15 wiszących kabin, które pomieszczą 34 osoby. Dla połowy z nich będą miejsca siedzące.Batard Patrick/ABACAGetty Images
Tuluza, dzięki miejskiej kolejce linowej, dołączy do elitarnego grona takich metropolii jak Rio de Janeiro czy Nowy Jork, gdzie już funkcjonują takie rozwiązania komunikacyjne. Czy doczekamy się podobnej kolejki w którymś z polskich miast?Batard Patrick/ABACAGetty Images
W godzinach szczytu kolejka ma kursować z częstotliwością co 1,5 minuty, przewożąc nawet 1500 pasażerów. Dziennie szacuje się, że nawet 8000 osób będzie korzystać z tego środka transportu.Batard Patrick/ABACAGetty Images
Cała inwestycja kosztuje 82 miliony euro (bez podatków), z czego niecałe 12 milionów pochodzi z dotacji unijnych.Batard Patrick/ABACAGetty Images
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas