Jakie przywileje mają właściciele aut elektrycznych?

Artykuł sponsorowany

Jak podaje „Licznik elektromobilności”, w Polsce po drogach porusza się już niemal 55 000 aut elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. Właściciele „elektryków” nie tylko zyskują przy zakupie tego rodzaju samochodów ekonomiczny środek transportu, ale i korzystają z licznych przywilejów na drogach. Jakich?

article cover
materiały promocyjne

Rozwój rynku aut elektrycznych w Polsce

Wspominany "Licznik elektromobilności" to projekt realizowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Według zgromadzonych danych, pod koniec września 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych 54 795 samochodów osobowych z "wtyczką", w tym 27 200 aut elektrycznych oraz 27 596 hybryd plug-in. Do tego dochodzi 788 elektrycznych autobusów, 15 765 elektrycznych motocykli i motorowerów czy 2461 elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych.

Przybywa jednocześnie punktów, w których można naładować auto. Pod koniec września bieżącego roku w Polsce działało 2460 ogólnodostępnych stacji ładowania, czyli 4738 punktów, z czego 72 proc. to wolne ładowarki AC o mocy mniejszej lub równej 22 kW, a 28 proc. to szybkie ładowarki DC.

Jak widać, rośnie liczba samochodów elektrycznych i miejsc, w których można je naładować. Kierowcy coraz bardziej przychylnie patrzą na segment elektryków. Do ich zakupu mogą zachęcić przywileje, z jakich mogą skorzystać, jeśli staną się właścicielami auta elektrycznego.

Przywileje przewidziane dla kierowców aut elektrycznych

Polaków do zakupu auta elektrycznego przekonać mogą szczególne względy, jakie zarezerwowane są tylko dla kierowców samochodów elektrycznych. Wśród nich należy wymienić:

  • możliwość poruszania się buspasami - czyli pasami na drogach dla autobusów i taksówek, co pozwala na ominięcie korków, które w godzinach szczytu skutecznie unieruchamiają zmotoryzowanych.
  • darmowe parkowanie w płatnych strefach,
  • możliwość uzyskania dotacji przy zakupie pojazdu elektrycznego,
  • zwolnienie z akcyzy,
  • możliwość wjazdu do stref czystego transportu,
  • darmowe ładowanie na stacjach.

Należy jednak podkreślić, że poruszanie się po buspasach przez kierowców aut elektrycznych to przywilej przyznany jedynie czasowo. Prawo to, zgodnie z wprowadzonym w 2018 roku do ustawy Prawo o ruchu drogowym artykułem 14a, obowiązuje wyłącznie do 1 stycznia 2026 roku. Niewykluczone, że termin ten zostanie wydłużony, ale na tę chwilę już tylko nieco ponad 3 lata kierowcy samochodów elektrycznych będą omijali wielkomiejskie korki legalnie, jeżdżąc po pasach dla autobusów.

Darmowe parkowanie w strefach płatnego postoju to z kolei przywilej, który nie ma ograniczenia czasowego. Zapisano go w art. 13 ustawy o drogach publicznych. Korzystający z takich dróg generalnie są obowiązani do ponoszenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych: w strefie płatnego parkowania czy w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania. Jednak ust. 3 tego samego artykułu wymienia wśród podmiotów zwolnionych z ponoszenia takich opłat kierowców poruszających się pojazdami elektrycznymi, o których mowa w art. 2 pkt 12 Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Można też uzyskać dotację na zakup e-samochodu - w programie "Mój Elektryk". Dofinansowanie przyznaje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Mogą z niego skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. Od 22 listopada 2021 roku przedsiębiorcy mają możliwość wnioskować o dopłaty do zakupu aut elektrycznych. Wnioski będą przyjmowane do końca września 2025 roku lub do wyczerpania puli środków, które przeznaczone są na dotacje. Wynosi ona 700 mln zł.

Prawo o ruchu drogowym wskazuje w art. 109a, pkt 1, że zwolnione od akcyzy są pojazdy elektryczne. Uldze tej podlegają także pojazdy napędzane wodorem, w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Dzięki temu, że nie ma akcyzy, można kupić taniej auto w salonie.

W Polsce nie ma wyznaczonych tak zwanych stref czystego transportu, gdzie mogą wjeżdżać tylko samochody elektryczne czy hybrydy. Jednak właściciele elektryków mogą swobodnie poruszać się po ponad 25 strefach czystego transportu, które istnieją w Europie. Mogą do nich wjeżdżać tylko pojazdy zeroemisyjne.

Ile płaci się za ubezpieczenia samochodu elektrycznego? Przeciętnie mniej niż w przypadku pojazdów spalinowych. Składkę może dla Ciebie wyliczyć kalkulator OC na uniqa.pl.

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas