Test: Magazynowa - Oszczędzanie od małego to wartość, która zaprocentuje w przyszłości
W czasach bankomatów i płatności bezgotówkowych nauczenie dziecka rozsądnego gospodarowania pieniędzmi i oszczędzania jest szczególnie ważne. Zakorzenione w dzieciństwie dobre nawyki pozwolą mu uniknąć trudności finansowych w przyszłości.
Spis treści:
Od wczesnych lat życia uczymy dzieci wielu istotnych rzeczy: higieny osobistej, rozumienia potrzeb własnych i innych ludzi czy stawiania pierwszych kroków. Uczymy je też stawiać czoła mniejszym i większym wyzwaniom, dzięki czemu będą potrafiły oceniać własne możliwości i przekładać je na działania. Dzięki nam wiedzą, że nie wolno bić innych, trzeba stawać w obronie słabszych i że to, jacy jesteśmy, jest istotniejsze od tego, co posiadamy. Często jednak zapominamy o edukacji finansowej.
CYTAT Z WYRÓWNANIEM DO LEWEJ, BEZ PODPISU AUTORA:
Tymczasem nasze dzieci dorastają w realiach nieograniczonego konsumpcjonizmu.
W czasach, w których reklamy nowych produktów mnożą się jak grzyby po deszczu, należy szczególnie uważać, gdyż dzieci są bardzo podatne na takie przekazy. Kolejne zabawki, figurki kolekcjonerskie, gry, słodycze - wszystko to, ładnie opakowane w słowa i szatę graficzną, przykuwa uwagę dziecka. Dzieci "chcą" mieć daną rzecz, niekoniecznie rozumiejąc, że to wszystko kosztuje. A jeśli nawet dociera do nich, że za każdy z tych przedmiotów trzeba zapłacić, to przecież - i jest to punkt widzenia dziecka, którego dorośli często sobie nie uświadamiają - wystarczy stanąć przy bankomacie i pieniądze same się pojawią. Można też przystawić kartkę do czytnika i zapłacić.
CYTAT Z WYRÓWNANIEM DO ŚRODKA, Z PODPISEM AUTORA:
Nawyk oszczędzania należy praktykować od najmłodszych lat. Na początku można to robić poprzez zabawę
W dzisiejszym świecie dzieciom trudno pojąć wartość pieniądza i bez pomocy dorosłego nie nauczą się jej rozumieć.
Jak nauczyć dziecko oszczędzania?
Nawyk oszczędzania należy praktykować od najmłodszych lat.
BLOK TEKSTOWY Z WYRÓWNANIEM DO ŚRODKA:
Na początku można to robić poprzez zabawę - urocza świnka-skarbonka, do której kilkulatek będzie wrzucał otrzymane od rodziców czy dziadków drobne, to pierwszy krok ku temu, by nauczyć go oszczędzania pieniędzy.
RAMKA KONTEKSTOWA: GRAFICZNA PROWADZĄCA DO INNEGO ARTYKUŁU Z TYTUŁEM I ZDJĘCIEM:
Kiedy dziecko zrozumie, że te drobne monety chowane do skarbonki mają konkretną wartość i że można za nie coś ciekawego kupić, przychodzi czas na właściwą edukację finansową i wyrabianie nawyku oszczędzania. Na początku można to robić poprzez zabawę - urocza świnka-skarbonka, do której kilkulatek będzie wrzucał otrzymane od rodziców czy dziadków drobne, to pierwszy krok ku temu, by nauczyć go oszczędzania pieniędzy.
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym wykazuje naturalne zainteresowanie planowaniem. Warto wykorzystać ten moment i połączyć planowanie z nauką oszczędzania. Zbieranie pieniędzy na konkretny cel pomoże dziecku zrozumieć, że niełatwo jest zdobyć potrzebną kwotę - zabawka upatrzona w sklepie zyska nowy wymiar.
RAMKA KONTEKSTOWA: LISTA LINKÓW/TYTUŁÓW ARTYKUŁÓW
Inne źródła finansów, którymi dzieci uczą się zarządzać, to okazjonalne prezenty i kwoty z tytułu drobnych prac domowych. Warto jednak pamiętać, aby nie popełnić błędu i nie wyrobić w dziecku niewłaściwej motywacji - dodaje ekspertka.
Dowie się też, że na pewne przyjemności trzeba poczekać. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym wykazuje naturalne zainteresowanie planowaniem. Warto wykorzystać ten moment i połączyć planowanie z nauką oszczędzania.
Zbieranie pieniędzy na konkretny cel
RAMKA KONTEKSTOWA: LISTA LINKÓW/TYTUŁÓW ARTYKUŁÓW Z ZAJAWKĄ GRAFICZNĄ
Zbieranie pieniędzy na konkretny cel pomoże dziecku zrozumieć, że niełatwo jest zdobyć potrzebną kwotę - zabawka upatrzona w sklepie zyska nowy wymiar.
Dowie się też, że na pewne przyjemności trzeba poczekać. Zbieranie pieniędzy na konkretny cel pomoże dziecku zrozumieć, że niełatwo jest zdobyć potrzebną kwotę - zabawka upatrzona w sklepie zyska nowy wymiar. Dowie się też, że na pewne przyjemności trzeba poczekać. Dowie się też, że na pewne przyjemności trzeba poczekać. Zbieranie pieniędzy na konkretny cel pomoże dziecku zrozumieć, że niełatwo jest zdobyć potrzebną kwotę - zabawka upatrzona w sklepie zyska nowy wymiar. Dowie się też, że na pewne przyjemności trzeba poczekać.
GALERIA METEK - 1 ZDJĘCIE:
GALERIA METEK - ALBUM ZDJĘĆ:
ALBUM ZDJĘĆ:
Silos rakietowy przekształcony w ekskluzywny apartamentowiec
Amerykański przedsiębiorca wykupił stary, nieużywany silos rakiety i postanowił przekształcić go w luksusowy apartamentowiec mogący pomieścić aż 75 osób i w razie potencjalnej globalnej katastrofy zapewnić im wszystko, co potrzeba, na najbliższe pięć lat. Ceny pojedynczych kwater zaczynają się od półtora miliona dolarów, czyli w przeliczeniu przeszło sześciu milionów złotych.
- Inne źródła finansów, którymi dzieci uczą się zarządzać, to okazjonalne prezenty i kwoty z tytułu drobnych prac domowych. Warto jednak pamiętać, aby nie popełnić błędu i nie wyrobić w dziecku niewłaściwej motywacji. Płacenie dziecku za dobre oceny czy za wykonanie w domu prac, które powinny być ich obowiązkiem, takie jak sprzątanie pokoju czy wyprowadzenie psa, prowadzą do wyrobienia w dziecku interesowności w miejsce motywacji wewnętrznej. Przy nauce oszczędzania złym pomysłem jest również zabranianie dziecku wydawania zaoszczędzonych pieniędzy - dodaje ekspertka.
KOMPARATOR ZDJĘĆ:
Ucząc dziecko właściwego, planowego oszczędzania, pozwolisz mu uniknąć problemów finansowych w przyszłości. Przedszkolaki biorące udział w badaniu miały do wyboru: Albo zjedzą jedną piankę marshmallow tu i teraz, albo poczekają 15 minut i dostaną dwie pianki. Około 1/3 dzieci była w stanie poczekać na dodatkową nagrodę.
ANKIETA:
Ucząc dziecko właściwego, planowego oszczędzania, pozwolisz mu uniknąć problemów finansowych w przyszłości. Przedszkolaki biorące udział w badaniu miały do wyboru: Albo zjedzą jedną piankę marshmallow tu i teraz, albo poczekają 15 minut i dostaną dwie pianki. Około 1/3 dzieci była w stanie poczekać na dodatkową nagrodę.
Umiejętność odraczania przyjemności
W latach 60. ubiegłego wieku psycholog z Uniwersytetu Stanforda Walter Mitchel przeprowadził test, mający na celu udowodnienie tezy, że silna wola jest cechą wrodzoną, a nie determinowaną przez konkretną sytuację.
INSTAGRAM:
Z uczestnikami eksperymentu Mitchel spotkał się 10 lat później. Okazało się, że te dzieci , które oparły się pokusie i cierpliwie poczekały na dwie pianki, lepiej radziły sobie ze stresem, były bardziej odpowiedzialne i nie miały problemów z nadwagą. Badanie było kontynuowane - po latach okazało się, że te same osoby były w dorosłym życiu bardziej odporne na frustrację, nie miały problemów finansowych i dysponowały oszczędnościami na emeryturę.
FACEBOOK:
Z uczestnikami eksperymentu Mitchel spotkał się 10 lat później. Okazało się, że te dzieci , które oparły się pokusie i cierpliwie poczekały na dwie pianki, lepiej radziły sobie ze stresem, były bardziej odpowiedzialne i nie miały problemów z nadwagą. Badanie było kontynuowane - po latach okazało się, że te same osoby były w dorosłym życiu bardziej odporne na frustrację, nie miały problemów finansowych i dysponowały oszczędnościami na emeryturę.
TIK TOK:
YOU TUBE:
WIDEO z formatki mutimedia