Naukowcy odkryli nowy typ obiektu kosmicznego. Wygląda tajemniczo

Jedna z gwiazd znajdująca się w układzie podwójnym HD 45166 jest wyjątkowa w skali całego Wszechświata. Badacze są zgodni, że jest ona pierwszym przedstawicielem nowego typu obiektu kosmicznego. Co ciekawe, w przyszłości gwiazda ta zostanie magnetarem, czyli jedną z największych znanych człowiekowi osobliwości w kosmosie.

Układ podwójny HD 45166 został odkryty ponad 100 lat temu i oddalony jest od nas o 3000 lat świetlnych. Jednakże dopiero teraz system ten został dokładnie przebadany. Układ składa się z białego karła oraz z umierającej gwiazdy Wolfa-Rayeta.

Gwiazdy Wolfa-Rayeta są zbiorem obiektów kosmicznych o niezwykłych widmach pokazujących wyraźne szerokie linie emisyjne zjonizowanego helu i azotu (lub węgla). Gwiazdy tego typu są tysiące razy jaśniejsze oraz gorętsze od naszego Słońca i całkowicie utraciły zewnętrzny wodór. Wskutek oddziaływania wiatrów gwiazdowych tracą swoją masę w zastraszającym tempie, a wokół nich znajduje się rozległa i rozrzedzona powłoka gazowa.

Jednakże gwiazda Wolfa-Rayeta w układzie HD 45166 jest wyjątkowa na tle pozostałych obiektów tego typu.

W poszukiwaniu tajemniczego kosmicznego obiektu

Astronomowie ponownie przyjrzeli się układowi podwójnemu HD 45166, a otrzymane wyniki zaskoczyły naukowców. Okazało się, że badana gwiazda posiada najpotężniejsze pole magnetyczne, jakie kiedykolwiek odnotowano w masywnej gwieździe.

Jak powiedział dr Tomer Shenar z Uniwersytetu w Amsterdamie: - Ta gwiazda stała się moją obsesją. Pamiętam, że podczas czytania literatury miałem moment "Eureka". A co, jeśli gwiazda jest magnetyczna?

Zespół naukowców odkrył, że gwiazda traci swoją masę szybciej, niż zakładają to oczekiwania. Specjaliści sugerują, że w przyszłości przekształci się ona w magnetar.

Magnetar jest obiektem, który ma bardzo silne pole magnetyczne i emituje promieniowanie gamma oraz promieniowanie rentgenowskie w sposób regularny w postaci pulsów, lub w sposób nieregularny w postaci błysków. Jak podaje NASA, pole magnetyczne magnetara jest tysiąc bilionów razy silniejsze niż ziemskie.

Naukowcy określili badany obiekt jako pierwszą znaną magnetyczną gwiazdę Wolfa-Rayeta. Jednocześnie stwierdzają, że właściwości systemu HD 45166 są sprzeczne z dotychczasowymi ustaleniami dotyczącymi układów podwójnych.

Gwiazda magnetyczna jest zaledwie dwa razy masywniejsza od naszego Słońca (oczekiwano, że jej masa będzie zdecydowanie większa). Z kolei okres orbitalny układu wynosi więcej niż 8200 dni - wcześniejsze badania sugerowały okres 1,6 dnia. Dokładniejsze analizy wykazały, że wynik ten jest wypadkową wewnętrznych oscylacji towarzyszącej gwiazdy.

Naukowcy nie wiedzą, w jaki sposób powstała wyjątkowa gwiazda magnetyczna. Sugerują, że wytworzyła się w wyniku połączenia dwóch mniejszych gwiazd. Jednocześnie zaznaczają, że wytłumaczenie może być całkowicie inne. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Science.

Dowiedz się więcej na temat: Kosmos | Wszechświat | gwiazdy