Nieznany na Ziemi minerał odkryto w meteorycie, który spadł na Syberii

Czasem wcale nie musimy ruszać się z Ziemi, aby odkryć coś fascynującego. Wystarczy, że będziemy obserwowali spadające na Ziemię kosmiczne skały, a później próbowali je znaleźć. Tak właśnie niedawno stało się na Syberii.

Jest wielce prawdopodobne, że może okazać się, że z głębi kosmosu dotarła do nas prawdziwa niespodzianka. Takie wydarzenie miało niedawno miejsce na rosyjskiej Syberii. Naukowcy odkryli tam meteoryt, który zawiera niewystępujący i dotąd nieznany na naszej planecie minerał.

Otrzymał on nazwę uakityt na cześć miejsca, w którym został odkryty, a mianowicie Uakit. O tym fakcie Rosjanie poinformowali podczas Annual Meeting of The Meteoritical Society 2018 w Moskwie.

Kosmiczna skała składa się w 98% z kamacytu, czyli stopu żelaza i niklu. Taki materiał naturalnie powstaje w temperaturze ponad 1000 stopni Celsjusza, tylko w przestrzeni kosmicznej i może dostać się na powierzchnię naszej planety dzięki kosmicznym skałom. Podobnie sprawa się ma z unikalnym minerałem o nazwie uakityt.

Nieznany na Ziemi minerał odkryto w meteorycie, który spadł na Syberii. Fot. webmineral.ru.

Naukowcy zbadali meteoryt i odkryli w nim śladowe ilości tego minerału, ok. 25 razy mniejsze od ziarenka piasku. Niestety, jest go zbyt mało, aby ustalić jego właściwości fizyczne. Okazało się jednak, że jest on podobny do wcześniej odkrytych w meteorytach innych minerałów o nazwie carlsbergit i osbornit, które zawierają pojedynczy atom azotu.

Ich atrybutem jest niezwykła twardość, więc nadawałyby się na materiał ścierny, ale w tak niewielkich ilościach, jakimi dysponujemy, mogą mieć tylko wartość edukacyjną. Uakityt może poszczycić się uzyskaniem nieco ponad 9 punktów w skali twardości Mohsa, w której diamenty osiągają 10 punktów.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. webmineral.ru/NASA